شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

سلام

احتمالا شما هم بارها عبارت " مردم فرهنگ دوست شبستر" یا "شهرستان فرهنگ دوست شبستر" را شنیده اید . البته این عبارات در مقاطع زمانی خاص مانند زمان انتخابات مجلس بطور تصاعدی افزایش پیدا میکند . ایضاً در مجالس و محافلی که قرار است آمار افتخار آمیزی از طرف مدیری ارائه شود و حاضران فقط نقش "ماشین سوت و کف زن" را ایفا می کنند نیز به کرات این عبارت شنیده می شود.


بارها گفته ام و میگویم : فرهنگ دوست بودن و با فرهنگ بودن با همدیگر فرسنگ ها فاصله دارد . حتی با سواد بودن هم فقط یکی از هزاران مولفه ی با فرهنگ بودن است و اینکه شونصد سال قبل در شهری مدرسه ای افتتاح شده باشد ، دال بر این نیست که الان مردم آن شهر در فرهنگ و ادب سر آمد روزگارند !


اشتباه نشود . لطفا رگ غیرت بعضی ها و ایضاً رگ ناسیونالیستی عده ای دیگر باد نکند . هدف این نیست که بگوییم مردم خطه ای -زبانم لال!- بی فرهنگند. هدف اینست که گفته شود فرهنگ دریایی است بیکران که هر کس به میزان گنجایش ظرف خود از آن بهره مند شده است .


در همین خطه ی فرهنگدوست ! روزانه صدها مورد بی فرهنگی از جانب خود ما مردم اتفاق می افتد . شاید خیلی از این حرکات از افراد با سواد سر می زند که در ذهن خود با فرهنگند ! اما "با فرهنگ شناخته شدن" فرق میکند با "توهم با فرهنگ بودن!" مانند توهمی که سالها بر سر زبان ها بوده که ایرانیان باهوشترین مردم دنیا هستند ! و شاید خیلی ها جرات مخالفت با چنین موضوعی را بخود ندهند. اما عزیزان ، واقعیت چیز دیگریست... ایرانیان باهوشترین مردم دنیا نیستند و این مقام از آن مردم کره ی جنوبی است!


این همه را گفتم تا مقدمه ای باشد برای ادامه ی مطالب . در ادامه گلچینی از هزاران کاری که باید آدمهای با فرهنگ انجام دهند ( و شاید بعضی کارها که آدمهای با فرهنگ نباید انجام دهند ) آورده شده است . شاید مقایسه ی رفتار خودمان با این لیست بسیار خلاصه شده ، گوشی را دستمان بدهد که آیا واقعا با فرهنگیم یا فقط فرهنگدوست !

۱۷ نظر ۳۰ آذر ۹۲ ، ۰۸:۲۷
حمید خان راضی !

یکی بود، یکی نبود، زیر گنبد کبود، در آن سال هایی که خیلی دور نبود، آن سال هایی که دزدی ها و اختلاس ها و هدیه های کلان و میلیونی نبود، در آن سال هایی که از تجملات و تشریفات خیلی خبری نبود، از خانه ها و ویلاهای آنچنانی و پورشه های این‌چنینی خبری نبود، در آن سال هایی که در خانه ها از مبل ها و پرده های چند میلیونی خبری نبود، در آن سال ها که در مجالس عقد و عروسی این همه بریز و بپاش و منوی غذای چند ده هزار تومانی نبود و از مهریه های به تعداد سال تولد سکه طلا و جهیزیه های کامیونی و پر از چشم و همچشمی خبری نبود، در آن سال ها که مراسم تعزیه ساده و بی ریا توی مسجدها و حسینیه ها برگزار می شد و شاید با یک غذای ساده ختم می شد و دوربین های فیلم برداری تو صورت مردم و رو کفن میت بنده خدا زوم نمی شد، در آن سال ها که تقریباً همه مردم قانع بودند و اکثر مسئولان هم از مردم قانع تر و ساده زیست تر مثل رجایی و باهنر، آدم های شهر و دیار ما ایرانی ها خیلی با هم همدل و بی ریا بودند بیشتر به درد همدیگر می خوردند و از هم باخبر بودند.

همسایه......

۱ نظر ۲۷ آذر ۹۲ ، ۱۰:۲۰
حمید خان راضی !

بدون هیچ مقدمه ای به سراغ اصل مطلب می رویم. باید اعتراف کنیم که ما شکست خوردیم، در جنگ فرهنگی مغلوب شدیم و اگر اکنون به خود نیاییم حاصل این شکست روز به روز اثرات فاجعه بار خود را بیشتر نشان خواهد داد. قصد سیاه نمایی ندارم اما بیایید منصفانه به جامعه ی امروزمان نگاهی بکنیم: علیرغم سرد شدن هوا کماکان لباس های نازک و شال های کم عرض و ساپورت های چسبان جولان می کنند، در ورزشگاه هایمان داور و بازیکنان باید به فحش های ناموسی عادت کنند، دخترانمان در اینستاگرام و وی چت و فیس بوک عکس های شخصی خود را برای عموم منتشر می کنند و خلاصه هر روز افتخاری تازه به این لیست اضافه می شود!

کاش یک بار.....

۴ نظر ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۰:۱۹
حمید خان راضی !

سلام

در خبرها آمده بود که مسئولین با سرد شدن هوا از مردم درخواست کرده اند که در مصرف گاز صرفه جویی کنند آرام. البته با گرم شدن هوا چنین تقاضایی برای آب و تقریبا در تمام طول سال نیز تقاضا از مردم همیشه در صحنه ! برای صرفه جویی در مصرف برق و بنزین نیز به گوش می رسد.

از آنجا که دنیا ، دنیای مکافات است و هر عملی را عکس العملی است مساوی با آن! لیست مدارک درخواستی و انجام مراحل اداری جهت انجام صرفه جویی باستحضار ادارات محترم و مدیران محترم تر آنها ایقاد ! می گردد. بدیهی است به مدارکی که بعد از تاریخ موثر ارسال شوند همچنین مدارک ناقص و مخدوش ،ترتیب اثر داده نخواهد شد!مهر شده

۴ نظر ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۱:۵۹
حمید خان راضی !

هفته گذشته، دو مرگ گزارش شده که احتمالا قصور بخشهایی از کشور، تا حدودی در آنها موثر بوده است. یکی فوت خانم ژیلا مهرجویی، خواهر کارگردان مشهور و دیگری فوت یک خانواده سه نفره در گرگاب شاهین شهر اصفهان.

داریوش مهرجویی در مراسم ترحیم خواهرش که با حضور انبوه خبرنگاران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، همه مسئولان کشور را خطاب قرار داد و از وضعیت آلودگی هوا شدیدا گلایه گرد و گفت: همه دارند می میرند... و اندکی بعد هم اعلام کرد که از بیمارستانی که خواهرش در آن بستری بود و همچنین پزشک معالجش در محاکم قضایی شکایت خواهد کرد.

اما ...

۶ نظر ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۹:۲۱
حمید خان راضی !

باب شده است که مدیران در کشور ما باید حقوق ماهیانه را بگیرند و پشت میزهایشان پا روی پا بیاندازند، جهت سوزاندن چربی اطراف شکم به دنبال تردمیل با اقساط مناسب بگردند ، فقط انتقاد کنند، گاهی هم بیانات شیوایی ایراد کنند ، فکر تازه نکنند، مردم را مشتی انسان های تامین بودجه ی اداره شان بدانند ، مشکل را حل ناشدنی دانسته و همه را گردن اینترنت و ماهواره و تحریم بیاندازند، جوانان خوش فکر را رها کرده و مدام داد بی پولی بزنند و بعد توقع داشته باشند همه چیز درست شود.

البته گاه هم ندای "وا اسلاما" سر دهند..!

۲ نظر ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۹:۱۱
حمید خان راضی !

سرانجام گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی قرائت شد. گزارشی که در مجلس هشتم به خاطر کارشکنی ها و تعابیر مختلف از برخی بندهای گزارش به صحن مجلس نیامد و در مجلس نهم علی رغم این که ۹۰ درصد اسناد آن گم شد! و نهایتا در زیر زمین تامین اجتماعی پیدا شد! بالاخره مجال یافت تا در مجلس قرائت شود.

در این گزارش .....

۱ نظر ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۸:۵۹
حمید خان راضی !

گفت: فساد اقتصادی در جامعه ریشه دوانده است.

گفتم: به من چه !

گفت: سازمان تامین اجتماعی که با هدف خدمات رسانی به اقشار کم درآمد و بی بضاعت شکل گرفته ، امروز به بنگاهی اقتصادی تبدیل شده که بر اساس اسناد موجود، تنها مدیران ارشد این سازمان و در قالب پاداش های نجومی از آن منتفع می شوند و آنچه نصیب کارگران به عنوان تامین کنندگان اصلی سرمایه این مجموعه می شود بدهی و ورشکستگی است.

گفتم: به من چه !




گفت......

۰ نظر ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۸:۵۶
حمید خان راضی !

پدرم همیشه می‌گوید این خارجی‌ها که الکی خارجی نشده‌اند، خیلی کارشان درست بوده که توی خارج راهشان داده‌اند البته من هم می‌خواهم درسم رابخوانم؛ پیشرفت کنم؛ سیکلم را بگیرم و بعد به خارج بروم. ایران با خارج خیلی فرغ دارد. خارج خیلی بزرگتر است. من خیلی چیزها راجب به خارج می‌دانم.

تازه دایی دختر عمه‌ی پسر همسایه‌مان در آمریکا زندگی می‌کند. برای همین هم .......

۰ نظر ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۸:۴۰
حمید خان راضی !

سلام

با انتشار بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در دولت دکتر احمدی نژاد و فرازهایی از شیرین​کاری​های قاضی دکتر استاد سعید مرتضوی، برخی از اسناد پاک​ترین دولت در تاریخ کشور را منتشر می​کنیم.

یکی از اتفاقات جالب در سازمان تامین اجتماعی، نوع بذل و بخشش‌های صورت پذیرفته به مقامات ارشد دولت است که ظاهراً رابطه حسنه‌ای با رئیس وقت این سازمان داشته اند. مثلا طبق اسنادی که تابناک منتشر کرده:

50میلیون تومان کارت هدیه اختصاصی به آقای رحیمی معاون اول وقت رئیس جمهوری
100 میلیون تومان به آقای عباسی سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
100 میلیون تومان به آقای شیخ الاسلامی معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور


اما .......

۵ نظر ۱۴ آذر ۹۲ ، ۱۲:۵۲
حمید خان راضی !