شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎
 امان از دست کسانی که به محض دیدن کلمه «تجاوز» مستقیم ذهنشان می رود به جاهایی که نباید برود. اتفاقا این بار کاملا اشتباه برداشت کرده اید. قرار نیست که همیشه تجاوز یک معنی «خاص» داشته باشد. این دفعه صحبت از نقض حریم معابر وخیابان هایی است که قاعدتا بعضی ازجاهای آن برای عبورعابران پیاده پیش بینی شده است. البته یاد آورمی شوم که تا لحظه تنظیم این بلاگ ، قانونی مبنی براینکه «پیاده روها هم جزو مغازه ها محسوب می شود» به تصویب نرسیده است.

سد معبر یعنی چه ؟ اصولا به هرعاملی که موجب کندی یا توقف عبور ومرور در سطح گذرگاه های عمومی اعم از خیابان، کوچه، پیاده رو و... بشود، می توان عنوان سدمعبرداد.




گزارش مشروح ! در ادامه مطلب ......








دوستان تعجب نکنید لطفا ! اینجا یکی از معابر عمومی یا همون پیاده روهای شهر فرهنگدوست ماست ! این مطلب رو به این جهت عرض کردم که یموقع فکر نکنید این نهال ها توسط شهرداری و در جهت زیبا سازی شهر کاشته شده - نه خیر - اینا برای فروشه !




خوب چیکار کنن بنده خداها ؟ مگه میشه نهال رو گذاشت تو مغازه؟ پس پیاده رو برای چیه؟ کلی زحمت کشیدن و هزینه کردن - یه کمپرسی خاک ریختن تو پیاده رو



فرض بفرمائید خانواده من یا شما یا حتی خود این مغازه دار محترم بخوان از این پیاده رو که بغلش هم کمربندیه و عبورش خطرناکه رد بشن !

مثلا اینکه می بینید یک فروشگاه یا مغازه دامنه ی دکور یا انبارش را به پیاده رو کشیده و یا یک گاریچی محترم در حاشیه ی همان پیاده رومشغول فروش پرتغال و لبوداغ است ، یعنی سد معبر کرده اند. یا وقتی می بینید که یک دستفروش محترم با خیالی آسوده نصف پیاده رو را گرفته و با شیرین زبانی ویژه ای مشغول پیاده کردن مخ مشتریان گذری است ، باز همان ماجرای سد معبر تکرار شده است. 

هرچند سد معبر مصداق های بسیار زیادی دارد اما همین مقدار را داشته باشید تا بعد.

قانون چه می گوید؟ بر اساس تبصره یک، ماده 55 قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی واشغال پیاده رو ها و استفاده غیر مجاز از آنها، میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. البته بند 20 همین ماده از قانون تاکید می کند که شهرداری ها موظف هستند تا با مشاغل مزاحم و یا تاسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد برخورد کنند.
خواه این مزاحمت توسط یک «دکان دار» اتفاق بیفتد و خواه از سوی یک کارخانه دار!
تبصره 20 ماده 55 بیش از هر چیز مسایل بهداشتی را مد نظر قرار می دهد و در همین رابطه صراحتا شهرداری ها را ملزم به برخورد می کند. علاوه بر اینها ماده 17 قانون نظام صنفی هم مسئولیت برخورد با تعدی و تجاوز به معابر عمومی را بر عهده مجامع امور صنفی و بازرگانی گذاشته است.
هرچند در این باره نیروی انتظامی هم موظف به برخورد با کسانی است که در سطح معابر اقدام به فروش اقلام فرهنگی کرده و با این کار خود در رفت وآمد مردم نیز اخلال ایجاد می کنند. البته شهرداری ها هم موظف هستند در این زمینه وارد شده و با کسانی که دستفروشی کرده و بساطشان را درپیاده روها و معابر عمومی پهن می کنند برخورد کنند.
حالا شما داشته باشید این موضوع را که برخورد با «سد معبر » چقدر متولی دارد! تازه می توانید به همه ی اینها اضافه کنید دستگاه قضایی را که در بعضی قسمت ها لازم است وارد شود و برخورد قضایی هم صورت بگیرد.

 سد معبر چه اشکالی دارد ؟ سد معبراز سوی هرکسی که صورت بگیرد موجب مزاحمت است. مثلا کسانی که اجناس مغازه هایشان را در پیاده رومی چینند، بدون شک برای عابران دردسرساز هستند. حالا تصور کنید این اتفاق درخیابان های شلوغ و تنگ شهر فرهنگدوست ما!  رخ بدهد. واقعا بعد از ظهرهای خیابان های ما  همین طوری هم قابل تردد نیست، حالا با سد معبرمغازه داران و دست فروشان، دیگر واقعا قابل تحمل نخواهد بود – که نیست-.

البته بعضی از کسبه اخیرا به پیاده روها هم قانع نیستند و دامنه بساط خود را تا خیابان هم می کشند. برای دیدن نمونه های اینچنینی می توانید سری بزنید به کل خیابانهای شهر!  که ما برای اینکه بعدها دردسری برایمان و برایشان پیش نیاید از انتشار تصاویر مربوط به این مغازه ها خودداری کردیم-.

علاوه بر ایجاد مزاحمت در تردد عابران پیاده، سد معبر گاه مشکلات ترافیکی هم ایجاد می کند. علاوه بر اینها، مسایل بهداشتی را هم که بعضی از این فروشگاه ها ایجاد می کنند باید مورد توجه قرار داد. برای تجربه ی این موضوع هم می توانید سری بزنیدبه انتهای جوب های آب شبستر ! ، چه این طرف خیابان چه آن طرف خیابان!

سدمعبر اگر بداست چرا برخورد نمی شود ؟! ماهم این سوال را پرسیدیم. یکی می گوید به ما ارتباطی ندارد، یکی می گوید اقدام کرده ایم، دیگر ی هم می گوید .... در این میان که هر کسی برای خودش نظری دارد، متولی اصناف هم که کلا مهربان است و دلش نمی آید کسبه را دل آزرده کند؛ بنابراین در موردش حرفی نمی زنیم.
نیروی انتظامی هم که به همان وظایف دیگر خودش برسد کافی است! آیا تنها راه چاره جریمه است ؟ پیش بینی قانون برای این قبیل کسبه، جریمه و در نهایت پلمپ است که به اظهار نظر مسئولان ، میزان همین جریمه ها هم به قدری کم است که بازدارندگی لازم را ندارد. اما آیا واقعا این پایان راه خواهد بود؟
 قطعا شما هم پاسخ منفی می دهید. درمورد دستفروشان و گاریچی ها هم که اصلا بحثی نمی کنیم؛ چرا که معمولا برخورد مناسبی با آنها صورت نمی گیرد و اگر هم حتی برخوردی بشود مطمئنا همیشه یک نفر در شورای شهر هست که برای نجات آنها آستین ها را بالا بزند... . البته بعضی ها هم مدعی اند برخی ماموران شهرداری برای اینکه کاری به کار سد معبر کنندگان نداشته باشند به قول معروف یک «شیرینی » می گیرند و از بیخ و بن بی خیال ماجرا می شوند.
هر چند نمی شود این مساله را بدون سند و مدرک ادعا کرد اما طبیعتا نمی شود به عنوان یک معضل هم از کنار آن گذشت. به نظر می رسد بهترین راه ها در این زمینه را می شود در دو مورد کلی خلاصه کرد: اول اینکه یک کارگروه ویژه برای مقابله با این معضل جدی تشکیل شده و مساله حل شود. دیگر اینکه یک نفر آستین بالابزند و محض رضای خدا و احیانا آسایش مردم، کمی فرهنگ سازی کند.
همه مشکلات حل شد، ماند سد معبر؟ این سوالی است که ممکن است خیلی ها بپرسند. ماکه جوابی نداریم به آنها بدهیم اما برای خودمان هم این سوال پیش آمده است که پس حل مشکلات را باید از کجا شروع کرد؟ آیا همیشه باید از سنگ بزرگ آغاز کنیم تا هیچوقت به نتیجه نرسیم؟
۹۰/۱۲/۲۳

نظرات  (۱)

اگر قزار بر ثبت معبر بوده بهتر راست راجع درعید از دست فروشها و مغازه داران هم تصاویری ژخش کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">