شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام علیکم

در اخبار به سمع و نظرما رسید که فرماندار شبستر در مورد اجرای طرح تکریم و نظر سنجی از ادارات و اینجور چیزها صحبت کرده اند .


آقای فرماندار ، نیازی به صرف وقت و هزینه نیست که ! ما مردم همیشه در صحنه ی انتخابات و راهپیمایی ، نتیجه را از قبل می دانیم. البته پیشگویی بلد نیستیم اما قبل هم چنین نظر سنجی هایی انجام شده و نتایج هم بر سر در فرمانداری ، نصب العین عموم ملت قرار گرفته بود .


به یاد داریم که میزان رضایتمندی از ادارات شهرستان همگی بالای نود درصد بوده است . اصولا بازه ی اعدادی که برای اعلام نظر سنجی مد نظر دوستان است از 90 شروع شده و به 100 ختم می شود و دیگر اعداد در این مورد کاربردی ندارند .


                                   


آقای کاشانی عزیز ، چنین نظر سنجی هایی شاید جنبه ی تبلیغی و تقدیری داشته و قابل پخش از بخشهای مختلف خبری شبکه ی جهانی سهند ! باشد اما به هیچ عنوان قابل استناد نیست!


دلیلش هم دو تا مطلب خیلی ساده و پیش پا افتاده است . میدانم که می دانید ، اما به عنوان یک شهروند عادی ، اما حساس، بر خود فرض میدانم که مجددا این دو دلیل را متذکر شوم :

1 - نمیدانم قبل از اینکه فرماندار اینجا بشوید ، در این شهر بوده اید یا نه ، چون واقعیتش قبل از این شما را نمی شناختم. شبستر شهریست که همه همدیگر را می شناسند . یا با هم فامیلند ، یا همکار  ، همسایه ، همکلاس ، همدانشگاهی یا بالاخره رابطه ای با هم داشته اند که با "هم" شروع میشده است . همین دلیل باعث رودربایستی بسیار مضری می شود که مردم علی رغم نارضایتی ، بدلیل اینکه فرد انتقاد شونده رابطه ی آشنایی با منتقد یا یکی از آشنایان وی دارد، دقیقا به همین دلیل هیچکس در هیچ اداره ای حاضر نیست در حالیکه شناخته می شود انتقادی (هر چند بجا) از شخصی در آن اداره بکند.


2 – دلیل دوم که بسیار عمومی تر است ، ترس است. اکثر مردم از ترس انجام نشدن کارشان است که صدایشان در نمی آید. همین الان هم در یکی از ادارات که بنده در این وبلاگ بارها ارادتم را به این اداره نشان داده ام ، کسی نمی تواند با رئیس آن اداره تنها صحبت کند ، چون بلافاصله یک بنده خدایی ! به بهانه ای وارد اتاق می شود و تا زمان خروج ارباب رجوع ، در اتاق حضور دارد و به نوعی مراقب رفتار رئیس است تا دست از پا خطا نکند !


در همین اداره و بسیاری از ادارات ، انتقاد به منزله ی عقب افتادن ، اطاله ی زمان ، یا عدم انجام کار ، گم شدن پرونده و مدارک ، و هزار و یک بلایی است که بر سر مراجعه کننده ی بخت برگشته نازل خواهد شد. و دقیقا بخاطر چنین تهدیدی (که در برخی موارد علنی هم هست) کسی جرات انتقاد بخود نخواهد داد.


البته دلیل سومی هم متصور است و آن این است که مردم اعتماد خود را به این نظر سنجی ها از دست داده اند و عدم امید به اینکه چنین نظر سنجی هایی باعث بهبود اوضاع ادارات خواهد شد.


نظر سنجی که علنی و در حضور (یا با اطلاع) شخص متخلف انجام شود و مشخصات انتقاد کننده نیز ثبت  (و رسانه ای) شود در این شهر محکوم به شکست است . دیدیم و دیدید که شهرداری شبستر که در نظر سنجی فرمانداری بالای 90 درصد رضایتمندی کسب کرده بود در نظر سنجی موجود در سایت خود شهرداری (که بصورت واقعی انجام می شد) آنچنان با رشد ستون عدم رضایت مواجه شد که سرپرست سابق شهرداری ترجیح داد صورت مسئله را پاک و نظر سنجی را حذف کند (البته به بهانه ای بسیار ناشیانه بنام اشکال فنی!!!). همین داستان در مورد نظر سنجی اداره صنعت و معدن رخ داد . حال اگر شما جای مردم بودید باورتان می شد که ادارات ما انتقاد پذیرند؟؟


اگر قصد اصلاح دارید و می خواهید نظر واقعی مردم را بدانید ، نظر سنجی اینترنتی آزاد و بدون ثبت مشخصات شخص برگزار کنید تا مدیران ادارات بفهمند که میزان واقعی محبوبیتشان در بین آحاد مردم چقدر است و بدانند ( هر چند که می دانند ) رضایت مردم آن اعداد و ارقامی نیست که در جلسات بسته ی اداری و بین خودشان رد و بدل می شود .


ولی اگر قرار است فقط جهت پر کردن چارت کاری و ارائه ی آمار و ارقام نظر سنجی برگزار شود ، نیازی به اینهمه صرف وقت و انرژی و هزینه ی بی زبان بیت المال نیست . نتایج را بصورت اعداد تصادفی (صد البته اعداد بین 90 و 100 با کلی اعشار !!) برای تمام ادارات بنویسید و بزنید سر در ادارات و جلسه ای هم برگزار کنید و از مدیران و کارمندان سخت کوش و صدیق ! هم تقدیر و تشکر مقتضی بعمل آورید و پاداش درخور هم اعطا بفرمائید . نگران نباشید ، ما عادت داریم.

 

زیاده حاجت جسارت و تمهید مرارت نیست !

نظرات  (۷)

باسلام و خسته نباشید مگر نه این است که فرماندار محترم بالاترین مقام اجرایی شهرستان هستند پس اگر جناب فرماندار می خواهند با اجرای تکریم ارباب رجوع در ادارت رضایت مردم را جلب کنند پس بنده یک پیشنهاد برای جلب حداقل 50٪ رضایت مردم را دارم خواهشمندم جناب آقای فرماندار به مسئولین ادارات بخشنامه کنند که تمامی جلسات خود را به غیر وقت اداری موکول کنند و با این کار حداقل اضافه کاری که دریافت می کنند برای ایشان حلال باشد و مردم در پشت درهای بسته منتظر اتمام جلسه جهت گرفتن یک امضاء‌ معطل نشوند و حتی جناب آقای فرماندار جلسه شورای اداری را  بعد از وقت اداری تشکیل دهند چون هر روز که شورای اداری تشکیل می شود آن روز ادارات تعطیل هستند چون روسای  محترم ادارات  به بهانه شورای اداری یک ساعت قبل از وقت شورای اداری ، از اداره بیرون می روند و یک ساعت بعد اتمام جلسه شورا هم در حیاط فرمانداری یا در ماشین با همکاران ، جلسه نقد و بررسی جلسه شورای اداری را دارند و هر کس که به اداره مراجعه می کند می فرمایند که رئیس در شورای اداری است فردا مراجعه کنید و یا اینکه در روز شورای اداری ادارات را تعطیل اعلام کنند تا مردم از مراجعه به ادارات خوداری نمایند
من هم موافقم. چرا باید از نام جلسات قرآن سوء استفاده شود و برایشان صبحانه کاری در سه شنبه ها ایجاد شود تا بنام آموزش قرآن و میل صبحانه، کار مردم لنگ بماند. آن وقت ناممان را هم مسلمان گذاشته ایم و داریم از هر نحوی برای کم کاری در انجام وظایف استفاده می کنیم. وای به حال مسئولین و برگزارکنندگان و مبلغن چنین جلیساتی در روز قیامت. من یکی که حلالشان نمی کنم.
سلام
متاسفانه کلا این کار از مرکز استان هم به صورت کاملا غیر کارشناسی طراحی شده است . اگر به یکی از فرم ها و سوالات توجه کنید میبینید سوالات کاملا غیر مربوط طراحی کردند که به نوعی کلی گویی هست!!

ممنون از دقت شما.
۲۴ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۴۷ شهروند شبستری

جناب آقای کاشانی فرماندارمحترم

با سلام و خسته نباشید

ما اگر بخواهیم از تخلفات اداری و سو استفاده های شغلی و خیانت به بیت المال و برخوردهای نامناسب  برخی از کارکنان آن فرمانداری و برخی از شهرداران بویژه شهرداری شبستر شکایت بکنیم

که مستقیما" بدست شما یا استانداری یا بازرسی استان برسد باید به کدام شماره فاکس محرمانه  و تلفن بی واسطه خودتان زنگ بزنیم

این فرم های نظرسنجی را دست کسانی داده اید که نظرات مخالفان خود و دوستان همکارشان را بدست شما نمیرسانند

 

 

فرمها را پر کنیم و بدهیم بخودشان و از خودشان انتقاد کنیم؟
آنوقت باور کنیم که به اینها ترتیب اثر داده می شود ؟
تا بحال ده تا نامه در صندوق پیشنهادات و انتقادات شهرداری انداخته ام که به هیچکدام ترتیب اثر داده نشده
اگر این قضیه جدیست فرمهایی را به مردم بدهند که پست جواب قبول داشته باشد و مستقیما به دست فرماندار برسد . بدون نام و نشان. خوب طبیعی است که وقتی مرا می شناسند نتوانم انتقادم را ارائه کنم. راستی حرف حمید آقا هم درست است . فرمانداری که سایت دارد؟ همانطور که برای خبرنگار نظر سنجی گذاشته بود چرا برای ادارات نظر سنجی نمیگذارد ؟ نظر سنجی باید انتخابی باشد نه تشریحی. نظر سنجی تشریحی برای زمانی است که منتقد و ناراضی یکی دو نفر باشد . ما منتظر نظر سنجی اینترنتی هستیم (هر چند که آنهم فائده ندارد و همگی دیدیم نظر سنجی شهرداری شبستر را که یکشبه نیست و نابود شد.
اون اولش که خوندم فکر کردم طرح جدیدی هست که اینهمه تبلیغ در موردش کیشه . اینکه کار جدیدی نیست که - همه ادارات صندوق پیشنهادات و انتقادات داشتند که هر موقع صندوق باز می شد تعارف و تمجید ها جایشان در تابلو اعلانات بود و انتقاد ها روانه سطل اشغال میشدند . الان هم همینه - یکنفر از خود اداره نشسته که ما از کارمند اون اداره (مثلا خود اون آقا) انتقاد کنیم و بدهیم دست خودش تا به نتیجه برسد ؟ آیا این برگه ها تعدادشان مشخص است و شماره دارند؟ آیا اگر کارمندی که پشت آن میز کذایی است برگه مرا معدوم کند چطور میتوانم ثابت کنم ؟ آیا به من رسید میدهند؟
مسلم است که احتمال اینکه کارمندی انتقاد از خودش را به مافوقش یا فرماتنداری بدهد از احتمال پیدا کردن یک فیل پرنده به رنگ صورتی در دریاچه ی ارومیه هم کمتر است !
بس است دیگر
یاد اون شعر زیبا افتادم که بیت آخرش اینجوری تموم میشد که : ما کلاغان دگر عقاب شده ایم ...
چقدر تو این روزای نظر سنجی کارمندای ادارات مهربون شدن .....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">