شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

اخیرا چون مواردی از توهم ، خودشیفتگی و خصوصا جو گیر شدگی حاد در شهرستان مشاهده شده من هم تصمیم گرفتم جو گیر بشوم و دوستان و همشهریان رو بر علیه هر سه مورد واکسینه کنم !

شاید برای شما هم پیش اومده که موردی رو شنیدین که تو دلتون قاه قاه بهش خندیدین اما به هر دلیلی نخواستین یا نتونستین به گوینده انتقالش بدین که بابا ! پیاده شو با هم بریم !

برخی موارد هم هستن که چون از آمار دقیق و صحت مطلب اطمینان نداریم ترجیح میدیم ما هم به صف تایید کنندگان و منتشر کنندگان بپیوندیم . مثل این جمله ی آشنا که "ایرانی ها با هوش ترین مردم دنیا هستند !"

داستان های زیادی در این مورد به ذهنم می رسه از جمله مورچه ای که در جوی آب افتاد و فریاد زد "کمک کنید که دنیارا آب برد!!" یا داستان آن کودکی که در مقابل سکوت همگان در برابر لباس خیالی پادشاه ، داد زد "پادشاه لخت است!"

قبل از اینکه دوستان رو با نشانه های بیماری خطرناک خود شیفتگی آشنا کنم ، نظر شما رو به چند مورد از نشانه های ابتلاء که در شهرستان ما دیده شده جلب می کنم :






ای کاش روزی برسد که فرق بین تعصب داشتن و متعصب بودن کورکورانه را بدانیم . جهت اطلاع و بهبودی این عزیزان عرض می شود که در اکثر موارد دهان خواننده ی چنین مطالبی باز می ماند ، اما نه به زعم دوستان از تعجب و تحسین ، بلکه از شدت قهقهه !


و اما نشانه های بیماری نارسیسم (خودشیفتگی) :


ملاکهای تشخیص اختلال خود شیفته
الگوی مستمرخود بزرگ بینی (در خیال یا رفتار) نیاز به تمجید و فقدان هم حسّی که در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و در زمینه‌های گوناگون وجود دارد و وجود پنج علامت از علائم زیر برای تشخیص ضروری است:
• احساس خود بزرگ بینی مبنی بر مهم بودن خود دارد (مثلا در دستاوردها و استعدادهای خود مبالغه می‌کند و انتظار دارد بدون موفقیت‌های مناسب فرد برتر شناخته شود).
• اشتغال ذهنی با تخیلات : موفقیت ، قدرت ، استعداد ، درخشندگی ، زیبایی و عشق ایده‌ال.
• معتقد است فردی استثنائی و خاص است و فقط افراد (یا نهادهای) استثنائی و خاص می‌توانند او را بفهمند و یا با او «نشست و برخاست» داشته باشند.
• احساس صاحب استحاق بودن یا شایستگی دارد. یعنی انتظارات غیرمنطقی برای مدارای خاص و مطلوب یا موافقت حتمی با توقعات خود را دارد.
• در روابط بین فردی استثمارگر است. یعنی برای رسیدن به اهداف خود از دیگران بهره‌کشی می‌کند.
• فاقد هم حسّی است: نسبت به شناخت و همانند سازی با احساسات دیگران تمایلی ندارد.
• غالبا به دیگران حسادت می‌ورزد یا معتقد است دیگران حسودی او را می‌کنند.!!!!!!!!!!!
• نگرش یا رفتارهای خود خواهانه و پرنخوت نشان می‌دهد.


معیارهای تشخیص برای اختلال شخصیت خودشیفته
۱. احساس بزرگ‌منشانه مبنی بر مهم دانستن خود دارند.
۲. اشتغال ذهنی با تخیلات وضعیت، قدرت، استعداد زیربنایی و عشق ایده‌ال.
۳. اعتقاد دارند که فردی ویژه و منحصر به فرد می‌باشند.
۴. در روابط بین فردی استثمارگر هستند.
۵. خود را تافته جدا بافته می‌دانند.
۶. احساس مبالغه‌آمیزی دارند که چقدر مهم‌اند.
۷. عاشق خودشان هستند.
۸. در شکل‌گیری دیکتاتوری‌ها نقش دارند.
۹. غالباً نسبت به سایرین حسادت می‌ورزند و یا بر این اعتقادند که دیگران به او حسادت می‌کنند. ( از همان حسادتهایی که خفه می کند!)
۱۰. از تعریف و تمجید سیر نمی‌شوند.


این هم منبع مطلب !

در آخر برای رفع خستگی عزیزان ، توجه شما را به آخرین نتیجه پژوهش در مورد کلمه JOB (شغل) البته ورژن دالان هوایی !! جلب میکنم :


یادش بخیر ، این کلمه جزو اولین کلماتی بود که در دوران راهنمایی بعد از A,B,C,... یاد گرفتیم!

نظرات  (۸)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
من دانشجوی رشته روانشناسی بالینی هستم . مقاله تون خیلی عالی بود . تمام این نشانه هایی که نام بردین میشه در وجود آقای ***** به وضوح دید. خیلی دلم براش سوخت .اگر ایشون اعلام آمادگی کنن من میتونم از یکی از اساتیدم خواهش کنم که بدون نوبت براشون جلسات روان درمانی بذارن
۰۲ آذر ۹۳ ، ۰۹:۱۳ متوهم بندری کوکتل !
بنظر من فضا پیمای چلنجر هم از آسمان شرفخانه رد شده چون اگر در آن روز کسی با تلسکوپ نگاه میکرد از شرفخانه میشد آن را دید و همین دلیل کافیست که تمام موشکها و فضاپیما ها از دالان هوایی شرفخونه رد میشن !!!!!!!
یادتون هست حمید آقا چند وقت پیش متوهمین شبستری ادعا کردند که شهردارشان در کهکشان راه شیری اولین و بهتین شهردار است؟؟؟؟؟
عجیب این بود که این شهردار برتر را قبل از اتمام ماموریتش عزل و اخراج کردند و عجیب تر اینکه مخالف ترین فرد با وی بعد ها آگهی داد که بابا ما اشتباه کردیم این بهترینه
عجیب تر تر هم این بود که شخص مجری اخراج هم وسط سه راه برای خودش بنر تبریک نوشت (البته توسط جمعی از اقشار آسیب پذیر!!!)
باور کنین کسی دل به دلمون نمیده والا همین الان ادعا میکردم که توکیو هم یکی از توابع شبستر هست !
۰۲ آذر ۹۳ ، ۱۱:۱۸ آشنای قدیمی
سلام
خسته نباشید
قابل توجه بود.
خواهشا درد را بیان کردید .ولی از درمان  خبری نیست.
مطلبی از چگونگی برخورد و یا درمان این گونه افراد و نهادها راه چاره پیشنهاد میکردید ای کاش...
با تشکر-آشنای قدیمی
پاسخ:
سلام
اتفاقا یکی از موارد توهمی نیز همین است . یعنی اینکه همه ما توهم "خود دکتر بینی" داریم. من درد را با حواس پنجگانه ام احساس میکنم اما درمان نزد پزشک است چون اطلاعات کافی دارد. اینکه میبینید مسائل لاینحل جلوه میکنند برای اینکه مثلا برای دریاچه ارومیه همه از بقال و نقاش و خیاط و خبرنگار و کارمند و رفتگر و راننده و همه و همه اظهار نظر میکنند و راهکار می دهند و به عقیده همه شان هم راهکارشان حرف ندارد.
درد را من میگویم و درمانش به دو عامل بستگی دارد. نخست اینکه شخص بپذیرد که بیمار است و عزم درمان داشته باشد . دوم اینکه پزشک حاذق باشد و صد البته پول درمان و زیر میزی و دارو بقیمت آزاد و بقیه .... هم موجود باشد.
شما به هدف زدید . همانطور که من بلد نیستم بیماری درمان کنم ، اگر مداح و خواننده و بازیگر و راننده مینی بوس و بقال و .... توهم شهر سازی و اداره شهر نداشتند و هجوم برای عضویت شورا نمی بردند الان این وضع شهر نبود ...
۰۲ آذر ۹۳ ، ۱۲:۵۷ آشنای قدیمی
سلام دوباره در یکروز
با نظر شما موافقم.منتهی باید اصلاح طلبانه نگاه کرد.
بنظرم شما راه درمان و تجویز درمان را با نظرو پیشنهادات یکجا قرار دادید.
بنظرم  انسانها باید به تمام نظرات و پبشنهادات و حرفها و سخنهای کوچک و بزرگ سایر انشانها در هر سنی(چه کوچک و چه بزرگ)،در هر مقامی_چه پادشاه و چه کارگر)و... خلاصه درهر مسلکی که توانایی نظر دادن را دارد،گوش فرا داده و بعدا اقدام کند.حالا اقدامش چه می خواهد باشد جای بحث دارد.شاید یک کودک 7 ساله یک نظری بدهد که 1-00 پیرمرد مسن و با تجربه به عقلش هم نرسد.؟!
به قول پدربزرگم که خدا رحمتش کند من هم ندیده ام،به نقل قول پدرم میگفتند:به تمامی نظرات مردم حتی کودک گوش کن و بعدا تصمیم بگیر...این حرف خدابیامرز در عقل و منطق بنده خیلی جا افتاده شده.البته در اوایل بی تفاوت بودم.منتهی با تجربه و بالا رفتن سنم به این نتیجه رسیدم که راست گفته...
حالا حمید خان با این قسمت نظرت که دو عامل بستگی دارد کاملا موافقم.
بنظرم در این مورد درد ما در وطنمان این شده که بقال حکم سیاسی و کارگز حکم قضایی و... می دهند.این قسمتش اشکال دارد.نظر عملیاتی و اجرا باید از شرایط قابل و در خور خودش برخوردار باشد تا در نتیجه اجرا به مشکل برخورد نکنیم.
حالا حمید خان میخوای قبول کنی یا نه...بنده نظرم را گفتم....
متشکرم
۰۲ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۸ مرفه بی درد
البته ناگفته نماند که در اکثر موارد بیماری از نوع (مقاوم به درمان) است همچنین باید اضافه کرد بعضی از کارمندان جزء ادارات که توهم (خود رییس جمهور پنداری) دارند
۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۵:۲۵ آنا شبستری

سلام.خوبید؟


پاسخ:
سلام علیکم
به مرحمت شما روزگار میگذره
حال شما چطوره؟
خوب نکاتی رو اشاره کردید از این موارد خیلی داریم که تازه یه عده هم به جای انتقاد ازش بیشتر تشویق می کنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">