شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

موقعی که دفترچه آماده به خدمت گرفتیم که برویم سربازی و مرد ! بشویم ، آن آقایی که دفترچه ما را دستمان داد با اطمینان گفت : مجلس تصویب کرده که 4 ماه از سربازی کم بشود و همین روز ها قانونش ابلاغ می شود - آن موقع سربازی 24 ماه بود - ما هم که در جو گیر شدن ید طولایی داشتیم دست بجیب شدیم و یک شیرینی پخش کنانی راه انداختیم که نگو نپرس!


آقا ! نشون به اون نشون که ما رفتیم سربازی و 24 ماه خدمت کردیم و چند ماه بعدش هم رفتیم خراج نامه (کارت پایان خدمت) را گرفتیم و هنوز آن قانون برای اجرا ، ابلاغ نشده بود ! حالا این مقدمه برای چی بود ؟ عرض میکنم !


مخلص کلام اینه که برای من خیلی عجیب است  ، هر موقع قانونی تصویب می شود  که یخورده ( فقط یخورده ) به نفع مردم باشد ، مدتها طول میکشد تا ابلاغ گردد !  و رسیدن بخشنامه ی مربوطه به اندازه ی طول شبهای شاعران  به درازا میکشد ، اما زمانی که نفع قانونی  برای  خزانه ی دولت باشد بفاصله ی چند دقیقه پس از تصویب ! بخشنامه آن برای تمام ادارات تابعه ارسال و چه بسا که مسئول مربوطه همان لحظه ای که خبر تصویب را از رسانه ی ملی می دهد ، اعلام میکند که همان مصاحبه به معنای بخشنامه است و والیان امور می توانند از همان لحظه پوست خلق الله را بکنند !


این مقدمه هم بهانه ای بود تا رویمان باز شود و بتوانیم در مورد یارانه ها حرف بزنیم . البته نه در مورد زمان واریز آن و تاکید بر این نکته که "از ساعت 24 قابل برداشت است" و نه تاکید بر اینکه دولت تا بحال چند هزار میلیارد ریال به مردم یارانه داده است! خوشبختانه رسانه های بسیاری این دو خبر را به وفور اعلام میکنند که دو ر بر خودمان هم کم نیستند . صحبت من در مورد خبر قطع شدن یارانه سه دهک است که صد البته چون به نفع خزانه ی دولت است میدانم که تمام موانع و مشکلات این کار در طرفه العین! توسط مدیران کار آزموده و متعهد ! حل شده و خیلی زودتر از آنچه که فکرش را میکنیم اجرایی خواهد شد.


روحانی مچکریم . اما..... 


اما بخاطر داشته باشید که حافظه ی رسانه ای این مردم نجیب در سال 1392 ، با مردم نجیب چند دهه پیش تفاوت بسیاری کرده است. همه ما شاهدیم و به خاطر داریم که شما در تبلیغات انتخاباتی و حتی در آن مناظره های تلویزیونی هیچ حرفی از قطع یارانه ها نزدید. نمی توانید ادعا کنید که "نمی دانستم وضع اینطور است" چون شما مدعی شدید که با دانش و اشراف کافی پا به عرصه ی اجرایی کشور گذاشته اید . ضمنا چون در پست های کلیدی نظام انجام وظیفه کرده اید ، پس نمی توانید مدعی شوید که "من خبر نداشتم" ، چون در آن صورت ، آقای غرضی دوست داشتنی و باز نشسته ، اصلح تر از شما بود که دائما روی  مسئله "تورم " تاکید می کرد !


روحانی مچکریم . اما .....


اما بدانید که یارانه ها از پول نفت تامین می شوند . نفتی که متعلق به تمام مردم ایران است . "ملت ایران" یعنی کسانی که "تابعیت" و "اصالت" سرزمینی را دارند . بد نیست آقایانی که دم از قطع یارانه ی عده ای می زنند به جای گرد آوری نظر سنجی های پوپولیستی ، به مردم توضیح دهند که با تکیه بر کدام قانون و کدام اصل می خواهند از ثروتمندان کشور به زور بگیرند و به فقرا بدهند ؟ آیا این شیوه ی عیاران و قلندران نبود که به زور از ثروتمندان می گرفتند و بین  فقرا تقسیم می کردند؟ آیا تمام ثروتمندان این کشور از راه نامشروع کسب در آمد کرده اند که بایستی حالا از طریق قطع درآمد ملی تنبیهشان کرد ؟ آیا آقای احمد توکلی که قطع یارانه سه دهک بالا را مثل گرفتن خمس و ذکات میدانند بهتر نیست بفرمایند که گرفتن خمس و ذکات از چه زمان اجباری شده است ؟ ایشان که فرموده اند برای تشخیص پر در آمد بودن افراد باید ببینیم هر کس مالیات بیشتری میدهد پس پولدار تر است اطلاعی ندارند که چه درصدی از ثروتمندان اصلا نمیدانند مالیات یعنی چه ؟ 


آقای رئیس دولت .... من هم تاریخدان نیستم ولی پای صحبت تاریخ دان ها و عالمان دین بسیار نشسته ام و آنها گفته اند که آقایان طلحه و زبیر که از ثروتمندان عصر خویش بوده اند نه بخاطر عدم دریافت سهم از بیت المال ، که بخاطر رعایت مساوات در دریافت یارانه شان بود که بر آشفتند ... چه اشکالی دارد که صادقانه اعلام کنید که در محاسباتتان در خصوص پذیرش مسئولیت پرداخت یارانه ها اشتباه کرده اید ؟ باور کنید هموطنانتان آن مسئولی را که صادقانه  به اشتباه خود اعتراف کنند بسیار بیشتر از مسئولینی که خود را " همه چیز دان " و " مبرا از اشتباه " میدانند ، دوست دارند . این مورد را من در مورد مدیران شهرستان کوچک خودم بالعین ! دیده ام.


روحانی مچکریم . اما .....


بدانید که همین مبلغ جزئی یارانه نقدی ، در پس زمینه ی ذهنی ایرانیان ، معنی "هم سفره" بودن می دهد و همین حس هم سفره بودن باعث تقویت وحدت قلبی ایرانیان است . درست است که مردم ایران در بسیاری از سطوح احساس "فاصله" و "تفاوت" می کنند ، اما یارانه گرفتن از معدود مواردی است که در آن احساس "برابری" به ما دست می دهد . آقای رئیس جمهور ، این "حس برابری" از دید شما که یک طراح استراتژی هستید چقدر می ارزد؟ اگر واقعا تحریم ها آنقدر موثر بوده که امکان پرداخت یارانه ها در حال مواجه شدن با مشکل است به شما پبشنهاد میکنم در کادر تلویزیون بنشینید و با مردم، راست و حسینی (چونان برادری مهربان و صادق) سخن بگویید و توضیح دهید که تا اطلاع ثانونی امکان پرداخت یارانه نیست.


جناب روحانی،


اگر شما یادتان نیست من یادم هست که یکبار(فقط یکبار) احمدی نژاد شجاعانه در تلویزیون به مردم گفت : اگر ممکن است 3 ماه تحمل کنند و یارانه ها را برداشت نکنند.میزان پذیرش مردم برای این درخواست رئیس جمهور محترم چقدر بود؟ بنده آمارش ندارم، اما امتحان کنید برادر. به شما قول میدهم بیش از آنکه امیدوار به درک و فهم امریکایی ها باشید به همدلی مردم خودتان متکی باشید نتیجه خواهید گرفت. هرچه باشد قدرت بیان و تعامل شما از مهران مدیری ضعیف تر نیست که با توضیحات خود توانست مردم را برای حفظ کپی رایت آثارش همدل سازد. نمی خواهم بگویم به کد «ایستادگی جلیلی» پناه بیاورید. اما مردم ما میدانند که ثبات معادلات اقتصادی و سیاسی وحی منزل نیست و این امکان را درک می کنند که رئیس جمهورشان از آنان استمداد می جوید. شک نکنید آن چهار میلیون رأی جلیلی پیش از دیگران به یاری شما خواهند شتافت. این خیلی بهتر است تا آنکه بین مردم برای «دریافت» و یا «عدم دریافت» یارانه، شکاف اجتماعی غیرقابل جبران ایجاد شود.


روحانی مچکریم.  اما .....


من به شما قول می دهم اگر راه فرار را بر فرار مالیاتها ببندید . اگر جلوی مفاسد اقتصادی را بگیرید. اگر مدیران نالایقی را که هنرشان در بازی با اعداد و ارقام است اخراج کنید. اگر نگذارید که برخی از مسئولین بخطر"سفید نمایی" به مردم دروغ بگویند. اگر نگذارید که ادارات به ارباب رجوعشان به عنوان "طعمه " نگاه کنند. اگر فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه جا بیاندازید . اگر به کشاورزی و دامپروری و صنعت توجه بیشتری بکنید . اگر به مسئولین اقتصادی کشور بگوئید تا زمانی که خیلی ضرورت ندارد " مصاحبه " و ایضا "نظریه پردازی" نکنند و خیلی از اگر هایی که من "رعیت عامی" نمیدانم و شمای رئیس جمهور می دانید ... آن موقع نیازی به جدا سازی صف مردم نخواهد بود و حتی فشار تحریم ها نیز کمتر خواهد شد. اگر واقعا پرداخت یارانه به همه غیر ممکن است ، یارانه ی همه را قطع کرده و نرخ حامل های انرژی را متقابلا پایین بیاورید . هر کاری می شود بکنید اما داستان مساوات ملی را در دریافت یارانه ها به هم نزنید . 


من از روز اول چون رئیس جمهور آن موقع از مردم خواست ، و چون بودن و نبودن چنین مبلغی در زندگی ام نقش چندانی نداشت و ندارد ، یارانه نگرفتم و انصراف دادم ، بنابر این از سر نفع شخصی سخن نگفتم . اما این را که شما در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفتید "دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری رو به روست." را قبول ندارم . چون معاون مالیاتی وزیر دارایی گفت که در شش ماهه اول امسال بیشتر از پیش بینی ، مالیات جمع کرده است . پس حساب خالی نیست . جریمه ها و خساراتی هم که دولت از مردم میگیرد جای خود دارد.


بیش از یک هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی کشور است که اگر دولت 10درصد تولید ناخالص ملی را به عنوان مالیات از مردم بگیرد دیگر نمی‌تواند غم و غصه خالی بودن خزانه را بخورد.مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بوده شرکت ملی نفت، نفت خام را زیر پنج درصد فوب خلیج فارس به پخش و پالایش بفروشد و از این طریق پرداخت‌های این قانون شامل پرداخت‌های نقدی و حمایت از تولید و نیز حمایت از خدمات اجتماعی را عملیاتی کند. اگر رئیس جمهور همین مبلغ را در خزانه احیا کند نمی‌ تواند مدعی باشد خزانه خالی است.اکنون روزی نزدیک دو میلیون بشکه نفت در داخل تحویل پالایشگاه‌ها می‌شود با قیمتهای جهانی که امروز نفت دارد دولت نمی تواند مشکل پرداخت یارانه‌ها را داشته باشد.


تمام مسئولین هم که دارند دم از پر بودن حساب ذخیره ارزی و کافی بودن ذخائر پولی و طلای کشور می زنند . پس مشکل چیست ؟ اگر خزانه خالی بوده است پس حقوق و مزایای کهکشانی کارمندان و صد البته مدیران دولتی را در این شش ماه فرشتگان آسمان تامین کرده اند ؟


سخن آخر اینکه طبق ماده 37 قانون محاسبات عمومی مسئولیت  حصول صحیح و به موقع درآمدها برعهده بالاترین مقام مسئول در وزارتخانه‌هاست. اگر وزرای هفده‌گانه قادر به ایفای چنین مسئولیتی نیستند و صلاحیت حضور در این منصب و مسند را ندارند چه بهتر که بجای مایه گذاشتن از جیب مردم ، فکری برای جایگزینی مدیران لایقتر بشود.


موافق نیستید آقای رئیس جمهور؟


رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

یا عَلىُّ اصدِق وَإِن ضَرَّکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَنفَعُکَ فِى الآجِلِ وَلاتَکذِب وَإِن یَنفَعکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَضُرُّکَ فِى الآجِلِ؛
اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آینده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آینده به ضرر توست.





نظرات  (۹)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام راضی-پشت کار و استمرار شما در نوشتن و همت وتلاشتان در راه اگاهی بخشی  رشک برانگیز و ستودنی است و اگر متهم به اغراق گویی نشویم هیبت این قلم در دستان تو پندار عصای مو سی برای فر عونیان است اما باب نقد نباید در مورد شما نیز بسته بماندبه نظر میرسد  قسمتی از این مقاله شتابزده و زودتر از موعد و بدور از واقع گرایی به سیاست های دولت روحانی پرداخته است و با راهکارهای مهار تورم و اصلاح ساختار اقتصادی تقابل و منافات دارد روحانی در تبلیغات خود نسبت به تبعات منفی پرداخت نقدی یارانه هشدار داده واستمرار ان را مشکل ساز خوانده بود ...با همه این اوصاف نقد ناقدان به برنامه های حاکمان و دولتیان حقوق ملت را تضمین و نهاد های مدنی را تقویت خواهد کرد و سوال اخر اینکه می خواهم نظرتان در مورد مطالب وبلاگ **** * ****** ** *** ******* را جویا شوم !!
پاسخ:
سلام
اتفاقا بر عکس برخی دوستان من مشتری نقد هستم تا نسیه(ببخشید تعریف) . چون نقد باعث سازندگیه و تعریف باعث باد کردن .
من خودم از اساس مخالف پرداخت یارانه هستم . از اولش هم نگرفتم و همین یارانه باعث شده تا انگیزه ی کار بخصوص در میان اقشار کم در آمد بشدت پایین بیاد. بخاطر همینه که الان شما برای پیدا کردن یک کارگر ساختمانی کلی باید ناز بکشید . ولی دوست عزیز یارانه به این بهانه پرداخت شد که جبران بالا رفتن موشکی قیمتها بخصوص نان و حاملهای انرژی را بکند . اگر طرح شکست خورده باشد یا تبعات منفی داشته باشد باید کل آن برداشته شود . یعنی یارانه پرداخت نشود و قیمتها به سابق باز گردد . نه اینکه به بهانه تبعات منفی ، پرداخت یارانه را متوقف کنیم ولی بقیه چیزهایش ! به قوت خود باقی بماند . من همینجا به نمایندگی از کل ملت قول میدهم که اگر دولت قیمت ها را به قبل از این طرح برگرداند ، نه تنها کسی یارانه نمی خواهد بلکه همه حاضرند دو برابر یارانه هایی را هم که گرفته اند پس بدهند. ولی میدانیم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد .
در مورد وبلاگی هم که گفته اید صرفا از سطح نگارش یکی از مطالبشان خوشم آمد و زیاد در جریان محتوای بقیه  آن نیستم . و اقدام من به منزله تایید یا تکذیب مطالب وبلاگ ایشان نیست.
با حمید آقا موافقم
مردم که قبل از این طرح داشتند زندگی عادیشان را میکردند. خود دولت آمد گفت یارانه را بجای اینکه به کالا ها بدهیم به خود مردم بدهیم. الان هم اگر نمی توانند برگردانند به حالت قبل. پس سهم ما از نفت چه می شود؟
سلام
حرکت شما و حرفهای شما علیرغم اینکه موافق یا مخالف باشد آغاز حرکتی است جدید در منطقه ما که به صراحت میتوانم بگویم هیچکس تا بحال یا جراتش را نداشت یا حوصله اش را. قلمتان بسیار روان و شیواست و در مقایسه با وبلاگهایی که بیشتر بنگاه اقتصادی هستند تا وبلاگ ، این تفاوت بسیار چشم نواز است . من و همکارانم همیشه مطالب شما را دنبال می کنیم . خسته نباشید
پاسخ:
از لطف شما ممنونم. وبلاگ من نیز بنگاه اقتصادیست و سرمایه این بنگاه اقتصادی خوانندگان فهیمی چون شما هستند .
باز هم ما را با نظرات ارزشمندتان بنوازید
میخواستم بگم اگر دولت فقط یکدهم از پاداش های مدیران و حق جلسه هاشونو کم کنه میتونه علاوه بر مردم ایران به مردم تمام همسایه های ایران هم ماهی صد چوق یارانه بده
یارانه ای ک ب خارج نشینان میدن از همه اینا جالبتره!
نکته ظریفی در نوشته تان بود. ادارات مردم را به چشم طعمه میبینند . واقعا این یک واقعیت است . در اکثر ادارات وقتی ارباب رجوعی مراجعه میکند از دو جهت به عنوان طعمه به وی نگاه میکنند . اول اینکه اداره تا جایی که بتواند او را تیغ می زند و زمانی که طرف اعتراض کند و پای اعتراضش بایستد متوجه می شود که مبالغی که به عنوان قانون از او گرفته می شده تا چه حد جای تخفیف دارد . دوم این است که کارمندان نیز علاوه بر وجوهات قانونی طلب شیرینی دارند که صد رحمت به وجوه قانونی ! البته اگر مراجعه کننده خانم باشد و بر رویی هم داشته باشد که بعد سوم نیز به آن اضافه می شود. امیدوارم دولت کلید به سرعت و جدیت فساد اداری را ریشه کن کند انشاء الله
نمیدانم چرا تمام قوانینی که تصویب می شود در جهت دوشیدن مردم است. دنبال هر چه که میرویم گواهینامه پاسپورت سند مالکیت و هر چیز دیگه میبینیم که گرون شده. نمیدونم چرا خزانه ی دولت پر نمیشه شاید یه جایی نشتی داره. تنها چیزی که مونده همین دو زار یارانه. همینم بگیرن خیال ما و خودشونو راحت کنن ببینیم دیگه چه بهانه ای دارن

حقمونه !

هرچی میگن سکوت میکنیم!

فک میکنیم این یارانه وای چقدر زیاده؟بیشتر از این باید بدن ب نظر من!

میخورن .میریزن .میپاشن .حساباشونو سر پر میکنن .خورده هاشم میریزن ب حساب ما !

سلام دوستــــان!! 

نتمو را انداختم اینجا. 

هنوز کار انتقال خودم جور نشده. . . 

یه دل پـــــــــــــــُــــــــــــر دارم از دست اداره مون. . . دو رنگیایی که چشامو کم مونده کور کنن. . . 

دعام کنین کارمو خدا حل کنه


پاسخ:
خوب چرا ریز مطالب رو نمینویسین برای ما؟

خدا که قرار نیست بیاد کارای اداری رو حل کنه. مسائل و مشکلات رو بنویسین من ئمنتشر کنم. شاید هم خود من یا یکی از خوانندگان بتونه راه میون بر نشونتون بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">