شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام


در خبر ها شنیدیم که شبستر میزبان چند تن از شهدای گمنام خواهد بود  . استقبال مردم و نهاد ها از این کاروان اقدامی درخور تحسین است و بنظر من هر کاری برای پیشواز این قهرمانان گمنام کشور انجام دهیم قطره ای از دریای بیکران عظمت روح این عزیزان را نمیتوان جبران کرد .


نهادها و ادارات نیز در اقدامی درخور تحسین ، برای استقبال از این کبوتران خونین بال آماده میشوند . عکس زیر چند نمونه از پارچه نوشته های نصب شده را به تصویر کشیده است .




اما در میان این نوشته ها که دقیق شوید به نکته ی بسیار عجیبی بر میخورید :



ساعتها به این جمله فکر میکردم. چرا باید ما نگران این باشیم که در مورد عملکردمان بعد از شهدا از ما سوال نشود؟

برای گوینده یا نویسنده ی این مطلب ، دو حالت متصور است :

اول اینکه به عنوان فردی که برای شهدا و آرمان شهدا ارزش قائل است (در هر جایی که خدمت میکند) ، کارش را درست انجام میدهد . خیانت نمیکند . رشوه نمیگیرد. برای انجام وظیفه به نحو احسن تمام سعی خود را میکند . در محل کار و در وقت اداری ارباب رجوع صبحانه و نهار نمی خورد و خلاصه اینکه به عنوان یک مسلمان با وجدان ، تمام سعی خود را میکند تا گناه نکند !

حالت دوم بر عکس است که مصادیقش را شمردن ، تکرار مکررات و توضیح واضحات است .

در حالت اول ، شخص مورد نظر نباید نگران پرسشی در مورد عملکردش باشد چون دست پر به میدان آمده است و میتواند عذرخواه کمبودها و کاستی های کارش باشد و چون تمام سعی خود را کرده است قابل سرزنش نیست .

حالت دوم ( که احتمالا مد نظر بوده است)بسیار بدتر و غیر قابل گذشت تر است . در این حالت شخص میداند کاری کرده که اگر مورد پرسش واقع شود جوابی برای آن ندارد . یعنی شخص با علم به اینکه کوتاهی میکند ، به کوتاهی ادامه داده است .

دوست عزیزی که این مطلب را برای اولین بار اختراع کرده است میتواند جواب این سوال را هم به آن بزرگی بنویسد و بر در و دیوار بزند که :

چرا ایکاش از ایشان نپرسند که بعد از شهدا چه کرده اند ؟ چرا این موضوع اینقدر برایشان وحشت آور است ؟ این شهدا حداقل با ما فاصله ی زمانی 25 ساله دارند و همیشه نیز بر پاسداری از خون شهدا و ادامه دادن راهشان داد سخن داده ایم .
چه دلیلی دارد که اکنون از سوال در مورد عملکردمان وحشت داریم ؟ آیا زمان کافی برای اصلاح خود و عملکردمان نداشته ایم ؟ آیا اگر میخواستیم طوری رفتار کنیم که برای چنین سوالی دچار عذاب نشویم کسی جلویمان را گرفته بود ؟


اگر ندانسته اشتباه کرده ایم باید بیدار شویم و اگر این اشتباهات دانسته بوده است ( که ظاهرا اینطور است چون اگر نبود وحشتی از سوال نداشتیم) بایستی بسیار تاسف بخوریم و انگشت حسرت به دندان بگزیم

آن کس که بداند و بداند که بداند                 اسب شرف از  گنبد گردون بجهاند

 آن کس که بداند و نداند که بداند                بیدار کنیدش که بسی  خفته نماند

آن کس که نداند و بداند که نداند                 لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن کس که نداند و نداند که نداند                  در   جهل   مرکب   ابدالدهر  بماند


ای کاش برخی ها بدانند که روزی که از ما بپرسند بعد از شهدا چه کردید؟ فرا خواهد رسید. آن روز و آن محکمه ، جایی نیست که بتوانیم گناه کم کاری ها را به گردن کمبود اعتبارات  و کمبود پرسنل و تحریم و نبود مواد اولیه و نوسانات ارزی و هزار و یک بهانه دیگر که شما بهتر از من میدانید بیندازیم . آن روز روز حساب است و سوال کننده هم کسی نیست که بتوان وی را به سیاه نمایی و تشویش اذهان و تخریب امنیت روانی جامعه و هزار و یک انگ دیگر متهم کرد .


بجای اینکه آرزو کنید که ایکاش از شما سوال نشود ! تلاش کنید تا در روز سوال جواب قانع کننده داشته باشید که این برای شما بهتر است .


ای که دستت می رسد کاری بکن

پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار !


یا علی


۹۲/۰۱/۲۴

نظرات  (۱)

۱۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۸ ارباب رجوع
به نظر من که این جمله از طرف کارمندان یکی از ادارات هست . چون خودشون هم خیلی خوب میدونن که با خون این شهدا چه کردند و چه بر سر تکلیفشون اومد . از مسئولین درخواست میکنم کمی بیشتر بر روی کار کارمندان ادارات نظارت کنند . باند بازی و رشوه گیری و حب و بغض بسیار گسترده شده است .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">