شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام


هر کاری هم بکنند ، هر چی پارچه توی این شهر هست بخرند و پلاکارد تبریک و تقدیر و تشکر از همدیگر بر روی آن بنویسند، من و شما خوب میدانیم که در ادارات این شهر فرهنگدوست ! فرهنگ تکریم ارباب رجوع به فرهنگ تحقیر ارباب رجوع و فرهنگ رفع مشکل به فرهنگ دفع مشکل تغییر داده شده اند . 


کسی هم که از حقش دفاع نمیکند. چرا؟ چون آخه بابا این کارمند آشنامونه - اون یکی داماد خاله همسایمونه - این یکی عروس بقال سر کوچه مونه و از همه بدتر ، اگر یه کلمه حرف بزنم باهام لج میکنن و کارم حالا حالا ها راه نمیفته!


آشنا بودن اکثر کارمندان با مردم و این فرهنگ مردم داری مسخره! تا کی باید باعث شود که حق ارباب رجوع ضایع شود؟  نجابت مردم بجای بیدار کردن شوق خدمت، چرا اینقدر کارمندان ادارات ( از رئیس تا آبدارچی ) را جری کرده ؟ این قدرت لایتناهی له کردن مراجعین را چه کسی به کارمندان (حتی دون پایه ) ادارات اعطا کرده ؟ چرا کارمندان ادارات فکر میکنند که فقط وقت آنهاست که ارزش دارد؟ و نباید با صحبتهای بیمورد مراجعه کننده تلف شود تا ایشان بتوانند با خیالی آسوده تر گیم روی مانیتور رایانه شان را به مرحله بعد ببرند؟




به عنوان یک شهر وند ، حق دارم وقتی به اداره ای مراجعه میکنم و درخواست کالا یا خدماتی را دارم، اگر خواسته ام معقول و قانونی و مربوط به آن اداره باشد ، بدون فوت وقت و در نهایت احترام انجام شود . دلیلش را هم دارم : کارمند آن اداره کارش همین است و برای انجام آن حقوق میگیرد و تشویق میشود و پاداش میگیرد و ترفیع مقام میگیرد و هزار و یک مزایای منقول و غیر منقول دیگر! من هم به سهم خودم دارم مالیات میدهم و حقوق وی از منبعی تامین میشود که من در آن سهم دارم .


تا اینجای کار رو که قبول دارید ؟ آیا اگر کسی وارد خانه شما شود و فرش شما را بدزدد ساکت میمانید؟ اگر ساکت میمانید که خوندن ادامه این متن رو بیخیال بشین ولی اگر جواب منفی هست ، یک سوال زیر بنایی برای من پیش میاد .


اگر جایی حق ما رو ضایع کردند باید اعتراض کنیم . ولی ما را چه شده است که برای کاری به اداره ای مراجعه میکنیم و وقتی با صندلی خالی کسی که کار ما دست اوست مواجه میشویم و همکارش بدون اینکه سرش را از روی LCD موبایلش بلند کند با آرامش تمام بگوید : نیستند . رفتن بیرون از اداره. مرخصی هستند . اطلاعی ندارم ( یا یه جمله تو همین مایه ها)


در این مواقع ما چیکار میکنیم ؟ چون این صحنه بارها برامون اتفاق افتاده ، از اون همکار محترمشون عذر خواهی هم میکنیم و تشریف میبریم و اگر خیلی پررو! باشیم می پرسیم: ببخشید کی تشریف میاورند؟


بله دوستان . هیچکدوم جرات نمیکنیم بگیم ایشون تو ساعت اداری که باید کار من و امثال من رو انجام بدن چرا باید برن خرید از 4 شنبه بازار؟ چون اینجوری تو مغز ما فرو کردن که مرخصی حق کارمنده و میتونه هر موقع دلش خواست ! استفاده کنه . برای امتحان شما از الان یکجوری در ساعت اداری هفته بعد با کارمندی قرار بگذارید . با خیال راحت از الان بشما قول خواهد داد و خواهد گفت: باشه من مرخصی میگیرم ( البته این از اون خوب خوباشه والا میگه باید از اداره جیم فنگ شم !!!)


چی میفهمیم؟ یعنی اینکه اطمینان داره که مرخصی رو خواهد گرفت . هر زمانی که دلش بخواد و متاسفانه روسای ادارات هم تبدیل به ماشین تائید و امضای اتوماتیک شده اند و از کارمندی سوال نمیکنند که اگه الان تو بری و یه بدبخت از یک روستا برای انجام کاری بیاد و تو نباشی کسی هست کار تو رو انجام بده ؟


هر چند که خود اون رئیس هم وضعش بهتر از این نیست.


ولی طبق قوانین و تصریح سازمان بازرسی :حضور به موقع در محل کار و تعیین جایگزین برای انجام امور مراجعین در اوقات عدم حضور در محل کار، فقط یکی از اجزای تکریم ارباب رجوع هست


سرتونو زیاد درد نمیارم . اگر به چنین موردی برخوردید ، سرتون رو نندازین پایین و برگردین فرداش برین . برای وقت و شان خودتون ارزش قائل باشین . از مقام بالا دست بخواین که به کار شما رسیدگی بشه . اگه نشد ، برین پیش رئیس و از عواقبش نترسید . هیچ کارمندی تو این مملکت نمیتونه مانعی برای کار قانونی شما بتراشه . ممکنه یه مقدار طولش بده ولی مطمئن باشین اگر در این موارد سکوت کنید دارین بخودتون . فرزندانتون و شهر و وطن و فرهنگتون خیانت میکنین.


اگه حتی رفتین پیش رئیس یا مسئول اداره و جواب سربالا شنیدین چی؟


خوشبختانه دو نفر تو این شهر هستن که میشه برای رسیدن به درد مردم رو اونا حساب کرد. امام جمعه شبستر و فرماندار


یک نامه تنظیم کنین و به آقای فرماندار بدین . خوشبختانه ملاقات ایشون از ملاقات خیلی از زیر دستهاشون راحت تره . معمولا هم دستورات قاطع و کارساز دارن و اداره و کارمند خاطی که نزدیک بوده شما رو با تیپا بندازن بیرون با دیدن اطلاع ایشون چنان مثل موم نرم میشن که آدم احساس شهروندی بهش دست میده .


آقای فرماندار : اگه شما زمانی این مطلب رو خوندین بدونین که اکثر این آمارهایی که مدیران ادارت میدن و تشویق میشن واقعی نیست . مردم از برخورد کارمندها و مرخصی های وقت و بیوقت و حاضر نبودن سر میزشون و انجام نشدن کارها در موقع مقرر و طول کشیدن و بوروکراسی اداری ناراضی هستن .


الان هر کسی تو یه اداره کار داره اول دور میفته تو دوست و فامیل ببینه کی تو اون اداره یه آشنا داره ، چون امیدی به انجام عادی کارش نداره .جلسه های اداری پدر ارباب رجوع رو درآورده


- چرا جلسات همشون بعد از صبحانه شروع میشن و دقیقا تا وقت ناهار ادامه دارن؟ 

- بابت این جلسات که حق جلسه تعلق میگیره . چرا چنین جلساتی به بعد از ساعت اداری موکول نمیشه؟

- این همه جلسه که باید برای پیشبرد و بهبود کار مردم باشه چرا هیچ نمودی برای مردم نداره و روز به روز داره انجام کار تو ادارات برای مردم سخت تر میشه؟

- چرا وقتی مدیر اداره ای تو جلسه هست کسی به عنوان جانشین ( حتی با حداقل اختیارات)  نداره؟

- چرا گفتن برو فردا بیا اینقدر برای کارمندا (بخصوص تو شبستر) راحت شده؟

- چرا طرح تکریم درست اجرا نمیشه و کارمندای معمولی ادارات با مردم مثل نوکر باباشون رفتار میکنن؟

- چرا زیارت عاشورا خوانی که اینقدر برای کارمندان جذابه ، روزهای جمعه هم به همراه دعای ندبه در ادارات برگزار نمیشه؟

- چرا کارمندانی که اینقدر برای نماز جماعت ظهر ( و صد البته تعقیباتش ) مشتاق هستند در نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد شرکت نمیکنند؟

- چرا کارمندی که ناحق بودنش و خدای نکرده خلاف کاریش هم برای مدیرش محرز میشه فرداش دوباره سر همون میزه البته با یه نیشخند ؟

- چی باعث شده که این حریم امن برای کارمندان ادارات ایجاد بشه که ارباب رجوع رو مثل توپ پاسش بدن و ککشون هم نگزه؟

- چرا وقتی کسی تو ادارات به نحوه ی اشتباه انجام کار اعتراض میکنه ، کل اون داره بسیج میشن که کارشو گره بزنن و بقول خودشون دهنشو آسفالت کنن؟


و  هزار و یک چرای دیگر


عزیزان خواننده اگر انتقادی از اداره ای دارند ولی بدلایلی نمیتونن بگن به من منتقل کنن


من میگم

داد میزنم


چون یه خورده از حقوقمون اطلاع دارم - برام هم مهم نیست که کدوم کارمند از فردا موقع رد شدن از جلوی من تو خیابون برام سر تکون بده یا خیر


چون انجام کار قانونی رو تو ادارات وظیفه میدونم نه لطف ! کارمندایی که الان اینو میخونن میدونم دارن دندوناشونو به هم فشار میدن و کفشون بریده ! میدونم آرزو دارین یکبار کار من گیر شماها بیفته تا پوستمو بکنین. ولی از این خبرا نیست ! هر روز دو سه تا اداره میرم و کارمم انجام میدم و حاضر هم نیستم جواب سر بالا بشنوم . کسی چه میدونه شاید هم امروز سر میز شما بودم !!!!!!!!!!


پیشاپیش از معدود کارمندانی که جزو گروههای یاد شده بالا نیستند و خالصانه به خلق خدا خدمت میکنند و برای روزی حلال خیلی دقت دارن عذر خواهی میکنم. با خارهای دور و برتون ، چیزی از گل بودن شما کم نمیشه


بله عزیزان


یک نکته از این معنی ...... گفتیم و همین باشد


نظرات  (۱)

۱۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۶ برادر شهید
البته اینکه بگوییم ادارات شبستر اینجوری هستن کمی کم لطفیه بلکه باید بگیم که کل سیستم اداری ما درگیر این معضل هست . منتها ما فقط شبستر رو میبینیم و فکر میکنیم فقط اینجا اینجوریه . ولی شاید بشه گفت که ادارات اینجا بدلیل کمبود نظارت و اعتماد بیجایی که مسئولین به کارمندانشون دارن تبدیل به یکی از کم کارترین آمار بازدهی بهره وری اداری شده . البته مسئولین عزیز با ارائه آمارهایی که هیچوقت نفهمیدیم منبع و ماخذش کجا هست همه چیز رو در وضعیت عالی و شرایط گل و بلبل نشون میدن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">