شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام.

ایام شبهای قدر و شهادت حضرت علی بر رهروان آن حضرت تسلیت و تعزیت باد.

اما چون حضرت علی شهید جهل و کین مردمی جاهل شد و تا آخرین لحظه ی عمر از جهالت مردم بدرگاه خدا شکوه داشت، از این فرصت برای زدودن برخی اوهام و تحریفها در مورد آنحضرت استفاده میکنم.


حتما شما نیز تصاویری مشابه این دیده اید :


دیده اید؟

در اینکه این تصاویر هیچکدام واقعی نیستند شکی نیست و همه نقاشان سعی کرده اند ائمه را در زیباترین صورت ممکن تصویر کنند . این کار نشانه عشق و علاقه به ائمه بوده است ، هر چند که زیبایی سیرت آنان بسیار بیشتر از زیبایی صورت بود ....


اما صحبت امروزمان در مورد شمشیر حضرت علی است . به تصویر دقت کنید . شما هم در اکثر تصاویری که از شمشیر حضرت علی دیده ایم آن را به همین شکل دیده اید. اما من خیلی فکر کردم که اگر شمشیر حضرتش این شکلی بوده، چطور آنرا داخل نیام (غلاف شمشیر) میگذاشته است ؟ چون در این حالت اصلا گذاشتن چنین شمشیری در داخل غلاف تقریبا غیرممکن است .


کمی جستجو کردم و دیدم حجه الاسلام قرائتی در این مورد صحبتی داشته و گفته اند که :

عربهای آن زمان به طرف تیز شمشیر "فقار" می گفتند. حضرت علی چون بسیار نیرومند بوده است ، در هر حرکت رفت و برگشت شمشیر دو نفر را می انداخت و این کار از عهده کس دیگری بر نمی آمد چون شمشیر بسیار سنگین بوده و تمام جنگاوران فقط موقع فرود شمشیر قادر به ضربه زدن بودند اما حضرت علی هم موقع فرود و هم موقع فراز شمشیر ضربه می زدند و به همین خاطر در جنگها هر دو طرف شمشیر خود را تیز می کردند.


دقیقا به همین خاطر هم به شمشیر حضرتش ، ذوالفقار میگفتند. یعنی شمشیری که دو لبه ی برنده دارد و شمشیر حضرت علی به لحاظ ظاهری هیچ فرق دیگری با بقیه شمشیرها نداشته و عکسی که از شمشیر با انتهای دو زبانه برای ایشان متصور است ، درست نیست.


در مطالعاتم به مستند زیر هم برخوردم که این موضوع را تایید میکند :
ذوالفقار نام شمشیر منبه بن حجاج (عاص بن منبه ) که به روز بدر کشته شد و آن شمشیر را رسول اکرم (ص ) برای خویش گزید و سپس آن را در غزوة احد به علی (ع ) عطا فرمود. گفته اند که چون بر پشت ذوالفقار خراش های پست و هموار بود، آن را بدین نام خواندند. ( احتمالا مثل بعضی از کاردهای شکاری که یک طرفش تیز است و طرف دیگرش دندانه ای است. و کوچکترین اشاره ای به دو زبانه بودن نوک شمشیر نشده است)


یا علی

۹۲/۰۵/۰۹

نظرات  (۹)

۰۹ مرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۵ مینا آقا یاری

خدایا! به دنبال فضل و کرم، احسان و بخشش تو و گشوده شدن درهای آن به سوی خود هستم. تو را در اوج زیبایی‌ها می‌خوانم که همه مراتب زیبایی تو، زیباست. تو را در اوج جمال می‌بینم و جمال تو را می‌جویم. تو را به جلال بلندمرتبه‌ات می‌خوانم؛ به همه عظمت تو که مدهوش آنم تا درهای فضل و کرم خویش را در فیض بندگی‌ام، به روی من بگشایی و مرا از نیل به آن محروم نسازی.

خداوندا! همه کمال ها و عزت ها در تو خلاصه می شود و تو را در اوج آن می بینم. تو کرم بنما و مرا به سوی فضیلت ها رهنمون باش، بی شک اگر فضل و رحمت تو نبود، هیچ گاه پاک و تزکیه نمی شدم. تو افاضه کننده خیر و سعادت در عالمی و آن که تو می خواهی تزکیه می کنی.

خدایا با مشیت تو تزکیه می شوم و با فضل و رحمت تو به کمال می رسم. پروردگارا! به الطاف تو امیدوارم، برای رسیدن به کمال، برای خودسازی که راه مالکان کوی توست، برای برخورداری از فضل و رحمت تو که به من همه نعمت ها را عطا فرمودی.

تو پیامبر اسلام را رسول هدایت من قرار دادی و دوستی با خاندان رسالت را برای من رحمت. نعمتی که بالاترین نعمت هاست، تو مرا در ستایش و بهره مندی از نعمت ولایت، زبانی گویا عطا فرما.

خدایا! تو را سپاس می گویم که به من علم و شناخت دادی تا از تاریکی های جهل و نادانی به شاهراه مسیر نور و روشنایی هدایت شوم.

خدایا! این نعمت بزرگ مرا به درک حقیقت تو بیشتر نزدیک می کند. مرا قدردان فضل خود کن و همچنان در آبشار رحمت خویش شاداب تر از همیشه به تعمق و اندیشه در همه صفات خود موفق بدار.

خداوندا! به رضایت و خشنودی تو فکر می کنم؛ رضایت تو در ایمان به خود و قیامت. در انفاق مال و جهاد در راه توست. در راستگویی و صدق و صداقت است.

تو مرا در این راه ثابت قدم بدار تا در سایه تقوا، صبر و استقامت و پشتکاری ام به خاطر تو باشد. از نفاق، دورغ، تقلب و خیانت اجتناب کنم، در برابر مسلمانان احساس مسئولیت داشته باشم.

در اقامه نماز و برافراشته شدن فرهنگ آن تلاش کنم. زکات مال خویش را بپردازم و از دستگیری فقرا و مستمندان غفلت نکنم.

خدایا! جلب رضایت تو و خشنودی ذات اقدس تو در دوری از گناه است. مرا به یقینی رهنمایی فرما که جز تو نبینم، جز تو محبتی به دل نداشته باشم. تو پیوسته در مسیر رضایت خود هادی من باشد.

ازقضا، وجود همچو شمشیری امروزه برا شکافتن سر بعضی ها  لازمه..

هم اکنون ذوالفقار امام علی (ع) کجاست؟

 

جواب:

«ذوالفقار» در اصل، اسم شمشیر رسول الله است.‏(1) در باره علت نام‌گذاری این شمشیر گفته‏اند: پشت آن خارهای پست و بلندی مانند ستون فقرات آدمی داشته است.(2)

ماجرای ذوالفقار، از یکی از جنگ‌های صدر اسلام نشأت می‌گیرد. جنگ احد یکی از سخت‌ترین جنگ‌های صدر اسلام است. در این جنگ خطرناک، آن که بیش از همه فداکارى مى‏کرد و هر حمله‏اى که از جانب دشمن به پیغمبر مى‏شد دفع مى‏نمود، على ابن ابیطالب (ع) بود.

على (ع) با کمال رشادت مى‏جنگید، تا این که شمشیرش شکست، پیغمبر (ص) شمشیر خود را که موسوم به «ذوالفقار» بود، به امام على (ع) داد.(3)

ظاهراً ذوالفقار جزء وسایل مخصوصی است که از پیامبر به دیگر امامان -به ترتیب- به ارث رسیده است، که اگر چنین باشد، امروز این شمشیر پر برکت، در دست امام عصر (عج) است. این مطلب از برخی روایات استفاده می‌شود.

امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: «چون زمان قبض روح پیامبر رسید، علم و سلاحش را به علی (ع) داد.» در حدیث دیگر، امام صادق (ع) می‌فرماید: «نزد من، انگشتر و زره و شمشیر و پرچم رسول خدا است».(4) امام رضا (ع) دربارۀ ذوالفقار می‌فرماید: «ذوالفقار اکنون پیش من است».(5) در روایتی دیگر از امام صادق (ع) نقل شده است: «و شمشیر آن حضرت هنگام ظهور، همان شمشیر پیامبر «ذوالفقار» است».(6)

بنابراین، همان گونه که از روایات استفاده می‌شود، ذوالفقار جزء وسایل مخصوصی است که از پیامبر به دیگر امامان -به ترتیب - به ارث رسیده است، و اکنون این شمشیر پر برکت، در دست امام عصر (عج) است.

پاسخ:
ایول اطلاعات

من که لذت بردم. ممنونم ازتون

فریب ما مخور آقا دروغ میگوییم
  
قسم به ام ابیها دروغ میگوییم
تمام چشم به راهی و انتظار و ظهور
    
و ندبه های فرج را دروغ میگوییم
کدام گریه غربت،کدام اشک فراق
 
قسم به حضرت زهرا دروغ میگوییم
دلی که مامن دنیاست،جای مولا نیست
  
اسیر شهوت دنیاست، دروغ میگوییم
زبان سخن ز تو گوید ولی برای گناه
      
به پیش چشم شما هم دروغ میگوییم
خلاصه ای گل نرگس کسی به فکر تو نیست
   
و ما به وسعت دریا دروغ میگوییم

الطاف خفیه خدا شامل ماست

 صد شکر ولای مرتضی در دل ماست
در روز جزا که توشه از ما خواهند

حب علی و آل علی حاصل ماست

 مهربانم ! درشاهراه وصل به معبود ،اگر کوله بار  دعایت جا داشت،مرا هم یاد کن.که بیادت هستم هرچند.... تهیدستم در شبهای لیله القدر......التماس دعا.

عزیزان با این همه پر باری چرا وبلاگ نمی زنید ؟.؟.؟

شاید هم مثل من بیکار نیستید؟ ؟   ؟    ؟

پاسخ:
مگه شما وبلاگ نویس هستین؟ آدرسشو بدین ببینیم لطفا
آقا شما کارمند .... نیستید؟ شما احیاناً فامیل منتخب شورای شبستر نیستید؟ لطفاً پاسخ دهید.
پاسخ:
علیکم السلام
عرضم بحضورانورتون که اون اداره .... رو من نمیشناسم . دیگه نظر رو موقع ارسال که سانسور نمیکنن که ! موقع تایید سانسور میکنن. لطفا اداره شو بگین تا بگم من کارمندشم یا خیر.
فامیل کدوم منتخب شورای شهر. اونم که اسمشو نفرمودین.

سوالا ناقصه دیگه برادر من . خیلی بخودم فشار آوردم تا جواباشو بدم منتها چون سوال ایراد داشت نتونستم.
ضمنا دونستن اینا چه مشکلی رو از زندگی شما( یا احیانا جامعه)  حل میکنه ؟ نکنه میخواین برین پیش اون فامیل منتخب ما چغلی منو بکنبن؟
کارمند شهرداری . فامیل درویشی
پاسخ:
نه متاسفانه هیچکدوم از گزینه ها درست نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">