شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

از آنجائیکه حقیر مردم سالاری را فقط محدود به رفتن مردم بپای صندوقهای رای وزارت کشور نمی داند ، بسیار مهم است مردم بدانند بابت کارهایی که دولت برای این ملت انجام می دهد  چه بهایی می پردازند.


چندی پیش نگاهی گذرا انداختم به ردیفهای بودجه (که کاملا سر وقت تقدیم مجلس شد و حتی یک ریال هم پیش بینی کسر بودجه نداشت !!) ، بودجه ی اختصاص داده شده به یکی از ردیفها برایم بسیار جالب بود و باعث شد کمی در مورد آن تحقیق کنم تا بدانم مالیاتی که من و امثال من می دهیم برای چه اموری خرج می شود.


علاوه بر اینکه دانستن حق مردم است ، شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید :


فرهنگستان زبان و ادب فارسی جایی است که همه ما نتایج فعالیت های آن را با عوض کردن کلمات بیگانه می شناسیم . همان نهادی که بسیاری از کلمات پیشنهادیش نه تنها در میان مردم جا نیفتاد ، بلکه بهانه ی طنز نویسی برای بسیاری از نویسندگان و حتی سازندگان برنامه های طنز تلویزیون شد . 


اما لبخندی که با شنیدن این واژه ها بر لبانتان می نشیند ، شاید با شنیدن این اعداد و ارقم ، به یکباره بخشکد !



فرهنگستان مذکور ! نزدیک ‌۷۰ کارگروه تخصصی واژه‌گزینی دارد و با همکاری بیش از ۳۵۰ استاد و کار‌شناس و متخصص در حوزه‌های گوناگون علوم و فنون فعالیت دارد. مشخص است که همه اینها دستمزد و بخصوص حق الجلسه ! می خواهند !


صرف نظر از واژه ها و ردیفهای پر طمطراق برای اختصاص بودجه به این نهاد حیاتی ! ، کل مبلغی که در بودجه 94 به ایشان اختصاص داده شده مبلغ (118000000000 ریال) معادل یازده میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل است .


حقیر با اندک تحقیقی متوجه شدم که این فرهنگستان در سال حدود 3000 واژه ی معادل برای واژگان بیگانه اختراع ! می کند . و با یک عمل تقسیم ساده متوجه شدم که جایگزینی هر واژه حدود 40000000 ریال معادل چهار میلیون  تومان برای امت همیشه در صحنه آب می خورد !


اما سه نکته ی اساسی که ذهن حقیر را می آزارد :


اول اینکه واژگان اختراعی نهاد مذکور (بجز موارد انگشت شمار!) به هیچ عنوان در فرهنگ گویشی مردم جا نمی افتد . مثلا کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که به یک فروشگاه لوازم کامپیوتر (ببخشید رایانه) مراجعه کند و بجای خواستن یک دستگاه "تبلت" به فروشنده بگوید : ببخشید ، من یک "رایانک مالشی !" می خواهم . در چنین مواردی بخصوص اگر مشتری خانم باشد عکس العمل فروشنده به سختی قابل پیش بینی است ! یا زمانی که کسی برای خرید "پیانو" از فروشنده تقاضای  "سیم دنگ!" بکند .


دوم اینکه اکثر واژگان چند بار پشت سر هم عوض می شوند . مثلا برای واژه  ی "ایمیل" معادل "پست الکترونیک" اختراع شد . اما عزیزان بعد ها متوجه شدند که هم "پست " واژه ی بیگانه است و هم "الکترونیک" ! بنابر این لطف کرده و واژه ی "رایانامه" را اختراع فرمودند که صد البته باید هزینه ی 4 میلیون تومانیش را هم دریافت کنند ! البته نمیدانم چرا برای واژه ی "اولتیماتوم" واژه ی "اتمام حجت" پیشنهاد شد که هر دو بخش آن عربی بود !


و اما سومی که کاملا نظر شخصی نویسنده است : معمولا انسان باید برای ساخته های خودش اسم انتخاب کند . مثلا برای فرزند (تنها موردی که در تولیدش خود کفا هستیم!) و کسی قبول نمی کند که همسایه برای فرزند وی نام انتخاب کند یا برای نام وی " گزینه ی معادل" انتخاب و برای آن پول دریافت کند ! بنابر این ما مجاز هستیم زمانی که خودمان "هلیکوپتر" ساختیم اسمش را "چرخبال" یا "بالگرد" بگذاریم .


اساتید ادبیات لطفا کمک کنید تا این موضوع برای من جا بیفتد . مگر اسم خاص را هم می شود عوض کرد ؟ مگر می توانیم نام ایالت " ماساچوست" را برای اینکه معنی بدی در فارسی دارد عوض کنیم یا برای آن فرقه از هندوها که تلفظ نامشان در ترکی بسیار معنی بدی می دهد (و حقیر به لحاظ رعایت عفت کلام نمی توانم در اینجا ذکر کنم ) واژه ی جایگزین پیشنهاد کنیم ؟


البته یکی از اساتید همینجا کنار دست من بود و بلا فاصله جواب داد " اگر برای هر واژه 4 میلیون می دادند من برای نام شیطان بزرگ (آمریکا) هم واژه ی معادل می ساختم ، چه برسد به تولیداتش !


بلافاصله یکی دیگر از اساتید که داشت چائی را "هورت !" می کشید گفت : من همین الان پیشنهادمیکنم من بعد بجای واژه ی نامونوس "آمریکا" از واژه ی "زورانه " استفاده شود. بگو از آن 4 میلیون 40 هزار تومنش رو هم بدن ما قبول داریم . هر چند که این واژه ی پیشنهادی ایشان بیشتر با "مالیات" جور در می آید !

باقی بقایتان

نظرات  (۱۴)

عالی بود حمید خان یه مشت ادم نشستن اونجا پول یامفت میگیرن جک میسازن واسه مردم : کش لقمه - رایانک مالشی خخخ
بازم ممنون حمید آقا
طبق معمول مطالبتون محشره
اما نظر من اینه که : مگه ما فکر میکنیم بقیه ادارات چیکار میکنن ؟ باز این نهاد یه خروجی داره هر چند مسخره باشه . اما بقیه ادارات فقط میخورن و میخوابن و پول یا مفت میگیرن.
چقدر خوب است که سایت شما درگیر شعار های نخ نما و تکراری و گزارش های کسل کننده برگزاری همایش های بی خاصیت یا اخبار پر شدن فلان حوض در فلان روستا نشده است . خسته نباشید میگوییم به شما . همه ما نیک میدانیم که این اخبار و همایشهایی که گفتم شاید برای عموم مردم آب نداشته باشد اما برای عده ای نان فراوان دارد و همینکه شما از این هیاهو بدورید یعنی اینکه نانخور این جریانات نیستید . معمولا آخرین مطلب شما را هر روز میخوانم تا مطلب بعدی ....

لطفا بیشتر بنویسید
پاسخ:
سلام
ابراز لطف شما نشانگر همین موضوع است که من کیفیت را فدای کمیت مطالب نمی کنم . اما چشم . سعی میکنم خواسته بازدید کنندگان گرامی چون شما را که تنها سرمایه ی این وبلاگ هستید برآورده کنم در حد توان
حمیدخان فکر می کنی کلمة اساتید درست باشد؟
پاسخ:
سلام
ریز بینی و تیز بینی شما قابل تحسین است اما اعتراف می کنم که خودم نیز از این تیز بینی ، فراوان دارم.
اگر در متن دقت بفرمائید ، در برخی جاها تاکید شده است که نظر شخصی من کدام قسمت از مطالب است . اگر اعتقادی به مطلبی داشته باشم به صراحت عنوان می کنم که عقیده ی خود من است . پس چنین ریزه کاری در متن بیانگر این است که اگر مطلبی از جانب شخص عام نوشته می شود ، حتما نظر شخصی من نیست و قضاوت در این مورد را به ذهن پویای خوانندگان گرانقدری چون شما سپرده ام.
باز هم با نظرات ارزشمندتان ما را بنوازید
سلام .اول این که اعتراف کردن بار معنایی مثبتی ندارد و معمولا برای صفات خوبی مثل تیز بینی یا ذکاوت و تیز هوشی به کار گرفته نمی شود. دوم :مشک آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید . اجازه بدهید دیگران تیز بینی شما را یادآور گردند. باز هم از کلام زیبا و بیان رسای شما خیلی متشکرم.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
آقای کاشانی فرماندار محترم شبستر کدام مراسم را مهمتر از 9دی دیده اند که در هیچ یک از مراسمات دو روزه در شهرهای مختلف شهرستان شبستر خصوصا" مسجدامام حسین شبستر حضور نداشتند
به ایشان بگوئید که همگان ** **** *** ** ******* ***** ***** ***** ** ** *** **** ****** ****** ***** ***** ** **** ** *** ** ******
پاسخ:
بنظر من وظایف فرماندار بسیار مهمتر از شرکت در چنین مراسمات تکراری و نمادین است . پیام 9 دی انجام وظایف و عمل به قانون بوده است و قانون میگوید وظیفه فرماندار رسیدگی به امور مردم و حضور داشتن در محل کار خود است .
اگر عزیزانی مثل جنابعالی هم که شرکت کرده بودید به شرط برگزاری مراسم در یک روز تعطیل یا با احتساب مرخصی از اداره تان باز هم حاضر به شرکت می شدید آن موقع میگفتم احسنت
اما الان به فرماندار میگویم احسنت که اجرای وظائف اداری را بر نشستن در یک مجلس و شعار دادن ترجیح داده است
خدایا از شر ریا و تزویر همگی به تو پناه می بریم
اگر این شخصی که به اسم ولایی نظر داده کمی چشمانش را بمالد و نگاه کند متوجه می شود که فرماندار در مراسم بانوان 9 دی حضور داشتند .
درود بر فرماندار که با قاطعیت دست برخی ها را که فرمانداری و اموال آنجا را ارث پدرشان میدانستند قطع کرد تا حالا اینچنین دنبال تخریب وی باشند
ننگ باد بر کسانی که اسم ولایی و ولایت را فقط وسیله ای قرار داده اند تا به مطامع کثیفشان برسند
حمید آقا لطفا سانسور نکن !
پاسخ:
چشم !
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

کسیکه روزی با چهره مریدان احمدی نژاد سهم خواهی خود را از دولت اش با استخدام در ********* دریافت کرد

و حالا حق دارد چهره عوض کند تا برایش نگویند با اتمام ماموریت احمدی نژدا شما هم باید از اتوبوس پیاده میشدید

اما فرماندار کار کشته آگاهتر از این جنگ های زرگری است و به وقت اش باید به همان **** ** **** **** باز گردد

آقای بظاهر ولایتمدار :
ضربه ای که افرادی مثل شما به نظام می زنند بسی سهمگین تر از منافقان است ...
حضرت علی را هم کسانی شهید کردند که قبلش "قربه الی الله" گفته بودند
سر امام حسین را هم کسانی بریدند که تا دیروز پشت سر جدش نماز می خواندند
داعش هم بیشتر از شما داعیه مسلمانی دارد ....
بس است ریاکاری ...
بیخود از طرف همگان حرف نزنید که میدانیم داعیه ولایتمداریتان هم با حساب و کتابی خاص است ..
خدایا ریشه ی ریاکاران را بخشکان
الهی آمین
دوستان بهتر است آستانه ی تحملمان بالا باشد. از هم ایراد نگیریم. زود داوری نکنیم. به همدیگر تهمت نزنیم. انما المومنون اخوه شعار قران است . و خود می تواند معیاری باشد. آیا ما با هم برادریم؟در غیر این صورت کمیت ایمانمان می لنگد.
عالی بود مثل همیشه آقای راضی! ممنونیم.
۱۳ دی ۹۳ ، ۱۲:۳۵ آشنای قدیم
سلام
بنظرم افرادی که با احمدی نژاد و و یا آقای روحانی و یا... بخواهند ولایت را تشخیص بدهند،کاملا در گمراهی و اشتباهند.ضربه اینگونه افراد بیشتر از آمریکاست.بیشتر از کافران است.بیشتر از فتنه گرانند.چرا که اگر صبر کنیم اینگونه افراد با یک اشتباه راه خویش را گمخواهند نمود و بدتر از.... خواهند بود.اسلام را با باید با ولایتش و ولیش شناخت و نه مدیرانش.مدیران مملکت اسلامی اگر راه ولایت و اسلام را پیش بگیرند،ما هم با آنان راه خواهیم رفت.اگر مطیع امر ولیش باشند ما هم جان قربان آنان خواهیم کرد.اگر از خط قرمزمان که ولایت مطلقه فقیه است پا فراتر  بگذارند،ما خونمان را در راه مقابله با اینچنین مدیران به ظاهر مطیع خواهیم داد.
آقای راضی  خوشم می آید که واقعا تیزبین هستید و آگاه و هم آشنا به اهداف شهدا در راه این نظام.
امیدوارم آقایانی که بنام ولایت وارد نظرسنجی و ارائه مطلب می کنند و یا می شوند از این بیشتر ولایت را برای خود صادره نکرده و از شهدا با شعار شهدا شمنده ائیم مایه نگذارند. شهدا آدم عمل می خواهند و بس.با شعار دادن نمی شود راه شهدا را رفت.باید همل کنیم.باید پشتیبان ولایت باشیم تا آسیبی به مملکت نرسد.باید با ارائه مطالب بولتنی که از نهادهای نظامی و یا دولتی بعضا خارج می شوند خودمان را زودتر و بدون تفکر جلو نیندازیم و نگوییم که فلان رئیس جمهور ضد ولایت فقیه بوده و یا غیره ....
مسلمانان نباید کاری بکنند که عاقبت در قیامت پشیمان باشند...
یا حق- آشنای قدیم
اسلام را با ولایت بشناسیم یا ولایت را با اسلام به نظرم اسلام کل است و ولایت جزیی از آن کل .نه آشنای قدیم عزیز؟
۱۵ دی ۹۳ ، ۱۰:۴۴ آشنای قدیم
سلام به حاجی خودمان
بنظرم وقتی فردی اسلام را بشناسد و در آن ذوب شود عاقبت به ولایت علی ابن ابی طالب(ع) خواهد رسید.کسی که مسلمان باشد و ولیش را نشناسد فایده ایی ندارد.
124هزار پیامبر،خاتم تمام انبیاء الهی حضرت محمد(ص)،و ولایت حضرت علی (ع) که به امام زمانمان رسیده است.نائب بر حقش که جای خود دارد و نعمت ما ایرانیان است در این مملکت اسلامی.

در معراج پیامبر(ص) و یا سایر منابع مصداق این موضوع هستند.البته برداشت اینجانب بنده حقیر اینچنین است.شاید غلط فکر کنم.باید دوستان و کارشناسان موضوع نظر بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">