شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

آیت الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از  چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و گفت: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز.

 این مرجع تقلید  در دیدار با رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام(ره)، و قیام خونین 15خرداد اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

وی با تاکید .....

وی با تاکید بر این‌که «امام راحل معرفت‌شناسی خاصی نسبت به اسلام داشت» تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دو ستون خیمه اسلام را دین و درک حضور مردم می‌دانستند و رابطه مردم و فقیه را به رابطه امت و امام تبدیل کردند.

وی با اشاره به این‌که «کدام انقلاب هرهفته میلیون‌ها جمعیت را تحت نماز جمعه به صحنه می‌آورد» خاطرنشان کرد: حضور مردم ستون محکم خیمه اسلام است و امام راحل به این مسئله بسیار تاکید داشت.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «اگر در سوگ امام راحل ناله می‌کنیم برای این است که ما را از زمین به آسمان رساند» ، تصریح کرد: اکثر مردم فطرت خوبی دارند، اما اگر به مردم راست نگوییم و از این جامعه کج ببینند، از دین خارج خواهند شد و مردم عمل مسئولان را می خواهند و اگر اختلاس و بی نظمی مشاهده کنند، از نظام اسلامی ناامید می‌شوند.

وی افزود: مال در فرهنگ دین و قرآن ستون است و به همین دلیل است رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

وی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.

جوادی‌آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از املاق و چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و افزود: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز؛ همواره توجه داشته باشیم که با شعار نمی‌توان استقلال کشور را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه وی با بیان این‌که «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

وی با تاکید بر این‌که «بانک‌ها باید به مردم کمک کنند تا از منابع طبیعی کشور استفاده صحیح صورت گیرد و به شکوفایی در عرصه‌های مختلف برسیم»، افزود: اگر نتوانیم به مردم خدمت صادقانه کنیم عند الله مسئول هستیم.


وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

وی با اشاره به این‌که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که «جامعه با گذشت و عطوفت اداره می‌شود»، تصریح کرد: بانک‌ها منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

نظرات  (۱۸)

۱۶ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۵ خادم الحسین
سلام.
اعیاد شعبانیه بر شما مبارک باد.
انشا الله همیشه در زندگی شاد باشید.
به امید ظهور آقا امام زمان و شادی دائمی در زمان ایشان...
................................................
با سوالی در مورد انسان به روزیم...
منتظر شما و نظرات زیباتون

التماس دعا
یا علی مدد
آیت‌الله سبحانی گفت: دائما در پاسخ به استفتائات می‌گوییم، اخذ جریمه دیرکرد حرام است و مسئولان نظام بانکی فکری کنند تا این نوع مشکلات کم شود.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید روز پنج‌شنبه در دیدار با ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام راحل(ره) و شهدای 15 خرداد، اظهار کرد: در اسلام اقتصاد وجود دارد، اما علم‌الاقتصاد نیست؛ تذکرات بنده نیز در حدود اقتصاد اسلامی می‌باشد.

وی با بیان این‌که «افرادی هستند اقساط را داده‌اند اما مشکل دیرکرد دارند» گفت: تعارضی بین قوه مجریه و فقه و فتوا وجود دارد و ما دائما در پاسخ به استفتائات می‌گوییم، اخذ جریمه دیرکرد حرام است و مسئولان نظام بانکی فکری کنند تا این نوع مشکلات کم شود.
فقط افرادی که مجبور شدن از بانک یه وام کلان بگیرن میدونن که معنی پول حرام در جیب کارمندان و رئیس بانک یعنی چی ....
البته اینکه سود بانکها حرام یا حلال است یه بحث فقهی میباشد که باید بیشتر در موردش صحبت شود اما بر کارمندان مسئله ای نیست چون طبق فتوای رهبر فعالیت بانکها حلال میباشد و با این حساب حقوق انها نیز حلال است و کسی نمیتونه به این قضیه ایراد بگیره اما اینکه واقعا این سودها و بهره ها حلال است یا حرام باید بیشتر در موردش صحبت شود
پاسخ:
سلام
فقها هم در مورد سود اشکال نگرفته اند که . صحبت در مورد دیر کرد اقساط وام است که اکثر علما و مراجع بصراحت نظر بر حرمت آن دارند . در ثانی اگر بانک (طبق گفته ی خودش) شریک تجارت وام گیرنده شود ، بایستی در سود و زیانش شریک باشد نه فقط شریک سود . و وقتی طرف ضرر میکند ، شریک ضرر نباشد
حرفهایی که شما گفتید درسته ولی طبق فتوای رهبر انقلاب تمامی امور بانکی محکوم به حلال بودن است و تا زمانیکه فتوای ایشان تغیر نکند نظر سایر مراجع کارکردی نداشته و تنها مختص خودشان است در امور کشوری و حکومتی تنها فتوای رهبر مورد استناد است 
پاسخ:
فردی که مقلد یکی از این مراجع است چه باید بکند؟
اون دیگه به خودش مربوطه و مرجعش و به خاطر یه فرد نمیشه کار کشور رو تعطیل کرد برای مثال رهبر روز دو شنبه رو عید فطر میکنه ولی یکی از مراجع  یکشنبه و دیگری سه شنبه رو عید اعلام میکنه آیا باید هر سه روز عید باشه؟؟؟ خیر در مسائل کشوری فقط نظر رهبر مورد تائید است و تنها دوشنبه عید میباشد حالا مقلدان فردی که یکشنبه و سه شنبه رو اعلام کردن میتونن طبق نظر مرجع خود عمل کنند و اون روزها رو عید بکنن ولی برای مسائل کشوری فقط روز دوشنبه عید حساب شده و تعطیل میگردد و مقلدان فردی که سه شنبه رو عید اعلام کرده نمیتونن بگن باید دوشنبه رو روزه بگیرید چون مرجع ما فردا رو عید اعلام کرده در مسائل بانکی هم تا زمانیکه طبق فتوای رهبر امور بانکی طبق قانون کشوری حلال است مقلدان سایر مراجع در صورت حرام دونستن اون فقط میتونن خودشون از امور بانکی استفاده نکنند ولی نمیتونن به کل کشور بگن چون مرجع ما این امور رو حرام اعلام کرده پس باید بانکها تعطیل شده یا طبق نظر مرجع ما اداره بشه (من در درست یا غلط بودن این شیوه بحث نمیکنم فقط روند واقعیت جامعه رو عرض میکنم که به چه شکلی است)

سؤال 1922: آیا معاملات بانکهاى جمهورى اسلامى ایران محکوم به صحّت‏ هستند؟ خرید مسکن و غیره با پولى که از بانکها گرفته مى‏شود چه حکمى دارد؟ غسل کردن و نماز خواندن در خانه‏اى که با این قبیل پولها خریدارى شده چه حکمى دارد؟ و آیا گرفتن سود در برابر سپرده‏هایى که مردم دربانک مى‏گذارند، حلال است؟
پاسخ: به‌طور کلى معاملات بانکى که بانکها بر اساس قوانین مصوب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأیید شوراى محترم نگهبان انجام مى دهند،اشکال ندارد و محکوم به صحّت‏ است و سود حاصل از بکارگیرى سرمایه بر اساس یکى از عقود صحیحِ اسلامى، شرعاً حلال است، لذا در صورتى که گرفتن پول از بانک براى خرید مسکن و مانند آن تحت عنوان یکى از آن عقود باشد، بدون اشکال است.
۲۰ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۰ حمید خان دوم

سلام بر استاد بزرگوار

امیدوارم حالتان خوب بوده باشد

لحن کلامتان هنوز بوی چند سال قبلتان را می‌دهد

سربلند و تندرست باشید

پاسخ:
سلام
ممنونم از ابراز لطف شما
خوشبختانه لحن کلام من با گذشت زمان عوض شدنی نیست

یک زبان دارم دوتا دندان لق
می زنم تا زنده هستم حرف حق
۲۰ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۶ خادم الحسین
سلام.
ممنون که در راه گسترش فرهنگ وبلاگ به این خوبی دارید...
اجرتون با الله...
در ماه پر فضیلت شعبان مارو از دعای خیرتون محروم نفرمایید.
عاجزانه محتاج دعای خیرتان هستیم.
یا علی مدد
........................
خادم الحسین
1393/03/20

۲۷ خرداد ۹۳ ، ۲۰:۳۶ سیاوش آقاجانی
سلام و خداقوت، برادر در وبلاگم اومدی و گفتی مطالبم کپیه، ولی اشتباهه، من مطالبم را از قبل در دو وبلاگ سلمان علی ع و انصاف منتشر می کردم که اخیراً یکماهی هست که سایت نازکبین را راه اندازی کردم و البته سایتها و خبرگزاری های دیگری هم هستند که مطالبم را البته غالباً با ذکر منبع منتشر می کنن.
پاسخ:
مطلب اخیرتان در مورد نقاط ضعف و قوت روحانی را در سایتهای متعددی مثل تابناک و الف با امضای شخص شناخته شده ای خوانده بودم . من نیز در نوشته هایم گاها از قلم اساتید استفاده میکنم. موفق باشید . باز هم با نظرات ارزشمندتان راهنمای ما باشید
من کارمند بانک هستم و روزی کمش روزی ده ساعت کار میکنم  بانکها تنها سازمانهای این کشور هستند که صادقانه تلاش میکنند وتنها سازمانهای دلسوز جامعه هستند و اگر حالا هم تخلفاتی دیده میشود این تخلفات ناشی از پولی هست که دولت و مراجع قدرت میارن بانکها تا به حامیان خود به نام کار افرینان .وایجاد کنندگان شغل وکارخانه پرداخت کنند ودست مراجع قدرت ونمایندگان مجلس در این کار است شاید مدارک جعلی و اسناد کامل وجعلی هم دارند به این نوع وامها تسهیلات تکلیفی میگویند اصلا برای خورده شدن میاد بانک وخورده میشود حرام وحلالی ان به گردن شماهاست نه کارمندا چون کارمند حق دخالت واظهار نظر ندارد دوما پاکترین حقوق حقوق کارمند بانک است ومقدس ترین کارمندان هم کارمندان بانک هستند .شما به فکر خود باشید که کاری نکرده پول مگیرید نشسته پول میگیرید اسمشو مال امام گذاشته در حقیقت حلال سازی میکنید  مفت خورها حق ندارند زندگی کارمندان زحمتکش را تحت سئوال ببرند سراسر زندگی شما حرام است چون با دروغ بافی وعوام فریبی از مردم تحت عنوان حق امام میگیرید که حرام را حلال کنید.برید توبه کنید به دستهای ظریفتون نگاه کنید خواهید فهمید چه نانی میخورید
سلام بر اهل فهم
حق را محور قرار دهید نه خود را و شرایط خود را.
اگر حلال و حرامی مطرح است یعنی حق مطرح است و حق و باطل را هم عقل می فهمد و هم دین می گوید و حکم این دو یکی است اگر هم عقل داشته باشیم و هم دین را بفهمیم.
کدام دین یا عقل ربا را حلال کرده، کسی انکار زحمت و حلال بودن اکثر درآمد های بانکی را نمی کند اما ربا حرام است چه زحمت داشته باشد چه نه.
اگر ملاک حلال و حرام بودن زحمت است، درآمد دزدی و قاچاقچی از شما حلال تر است. آنها زحمت بیشتری می کشند. از همه حرام تر نیز ارث است.
اگر مسلمان نیستی خوب تو که خمس نمی دهی که کسی مالت را بخورد پس چه چیز به تو فشار آورده است.
اگر مسلمانی، برادر عزیزم، دینت را از کجا آورده ای، سخت ترین زندگی ها را طلاب دارند و کمترین در آمد ها از آنها است. زحمت آنها به مراتب از دانشجویان و دانشگاهیان بیشتر است. دست دانشگاهیان هم ظریف است. جنس کار علمی اینطور است. حقوق یک استاد دانشگاه که بعد از 8 سال تحصیل مشغول تدریس میشود نزدیک ده برابر یک حوزوی است وقتی مشغول تدریس شود. حتی بعد از 15 سال تحصیل. خیلی از آنها هم شغل دیگر دارند و از آن طریق امرار معاش می کنند.
هیچ کس را به دادن خمس مجبور نمی کنند. طبق قرآن این تکلیفی ایست بین مسلمان و خدای او. سهم امام خرج حفظ دین و پیشرفت علوم دینی می شود که مورد رضایت امام است. تا کنون هم کوری چشم دشمنان اسلام توسط همین طلاب علوم دینی بوده که اسلام حفظ شده است و علوم اهل بیت بعد از 1400 سال به من و شما می رسد. بر اثر مجاهدت های ایشان بوده که با وجود این همه دشمنان اسلام از جاهلیت عرب گرفته تا جاهلیت های مدرن که از صرف هیچ هزینه ای برای نابوده اسلام دریغ نکرده اند، امروز در این مملکت اسلام شکوفا تر از طول تاریخ به ما رسیده و باعث جذب مردم از سراسر جهان شده. اگر اهل تحقیق هستید سری به آمار گرایش به تشیع بزنید.
اگر مسمانی و از معاد می ترسی سراغ قرآن برو و ببین اون چی میگه و خودت هم فکرت رو بکار بنداز و دنبال حرف بقیه را بدون علم نگیر و حرف بی ربط بقیه را تکرار نکن.
اگر مسمان نیستی آزاده باش بی انصاف نباش، قبل از حرف زدن خوب فکر کن.
پاسخ:
سلام
نمیدونم فازت چیه دقیقا

این مطلب از قول آیت الله جوادی آملی نقل و قول شده - نمیدونم این پرت و پلا هایی که گفتی خطاب به من بوده یا خطاب به ایشون

یکبار دیگه مطلب رو دقیق بخون و لطفا بفهم دوست عزیز - این حرفها و شعارهایی که دادی من خیلی بهتر از شما بلدم

فقط دقیقا بگو خطاب مطلبت گوینده بوده یا نقل و قول کننده ؟ نکنه ادعای مسلمانیتون بیشتر از یک مرجع تقلید هست که این حرفا رو زده؟

پناه میبرم به خدا از شر مسلمان نماهایی که از عالمان دین هم قصد سبقت دارند و خودشان را بهشتی مطلق و بقیه را کافر مطلق می پندارند !

برایتان آرزوی شفای عاجل دارم
من کارمند بانک بودم با 6 سال سابقه دیگه به یقین رسیدم که حقوق کارمندای بانک حرومه  حالا هرچی هم زحمت بکشن من یکی که از هر چی ظلم به این مردمه متنفرم  اهای همکارای گرامی اخرت رو خراب نکنین به خاطر این دو روزه ی دنیا به همین دلیل استعفا دادم اخه نمیخوام تو لشکر عمرسعدباشم که شکماشون از حروم پرشده بود و امام زمانشون رو کشتن
درموردجواب سوالات بی ربط جواب میدهید,هیچ مرجعی حتی حضرت اقا نمی توانند اسلام ودستورات انراکه درقران  امده تحریف کنند,درقران به صراحت امده ربا که همان سود میشود حرام است,شما خیلی راحت به مقلدین دیگر میگویید ,به خودتان مربوط است.اکثریت مراجع سودبانکی راحتی باکلاه شرعی درست کردن هم حرام میدانند,وازنظر بررسیهای فقهی ,علمی,تفسیری ,نتیجه ی حرام میدهد,مگرصلاح کشور دستورات خدارا نادیده بگیرد,جواب منطقی بدهید نه اینکه بدون روشن نمودن فرد بگوییددیگران به خودشان مربوط است,  جواب باید طبق دستورات قران برگرفته ازایات سوره ی بقره باشد,
پاسخ:
خوب - وقتی سود بانکی (حتی با کلاه شرعی) همن حرام است حکم حقوقی که از همین منبع تامین می شود چیست؟
من کارمند وقتی می بینم که دفتر یکی از مراجع خودشان پول سپرده می کنند و سود دریافت می کنند چطور دیگر به این مراجع اطمینان داشته باشم اول یک سوزن به خود بزنید بعد یک جوال دوز به مردم
سلام من کارمند بانک هستم و 15 سال سابقه خدمت دارم مگه نه اینکه ما استخدام دولت جمهوری اسلامی هستیم و طبق قوانین و بخشنامه های اون انجام وظیفه میکنیم پس مشکل ما چیه اگه قوانین مشکل دارند من واقعا طی این سالها همیشه با خودم کلنجار رفتم کاش این مشکلات حل میشد تا خیال ما هم راحت میشد اما به نظر من با استعفای چند نفر پرسنل مومن و مقید گره ای از کار اقتصاد باز نمیشه و تازه بدتر هم میشه و راه رو برای افراد دیگه که همسو با شبکه های آمریکا و انگلیس هستند باز میکنه همون چیزی که اونا میخوان ..... پس تو رو خدااااااااا مشکل قوانین رو حل کنید ما میخوایم همچنان در صحنه باشیم و نمیخوایم جا خالی کنیم.
راستی اگه واقعا انقدر حقوق کارمندان بانک مشکل داره پس چرا مثل تعطیلی کاباره ها و مراکز فساد تو زمان شاه ، بانکها رو تعطیل نمی کنن و هر روز به تعدادشون اضافه میشه
منم کارمند بانکم
به شدت درگیرم از حقوق حرام میترسم
نمیدونم چه کنم
با سلام. کلیه کارهای بانک ک حرام نیست.چون کار حلالم توش انجام میشه.حقوقی ک در برابر کار حلال بگیرید حلال و حقوقی ک برای کار حرام بگیرید حرامه..باید مطمین باشید کارش حرامه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">