شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎


دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه

دولتی ها طی هفته های اخیر بیش از آنکه به تشریح فوائد انصراف مردم از یارانه بپردازند، بیشتر وقت خود را به تهدید مردم مبنی بر احتمال جریمه شدن افرادی که اطلاعات نادرست بدهند، صرف کردند. از طرف دیگر دولت در طول هفته های گذشته کمتر به تشریح برنامه های تشویقی خود برای آندسته از خانوارهایی که انصراف می دهند پرداخت و همین مسائل در کنار خاطره تلخ برجای مانده از ماجرای سبد کالای حمایتی دولت، سبب شد تا اعتماد مردمی مد نظر دولت نسبت به یارانه ها شکل نگیرد. همین مسئله سبب شد تا خبر رسد که بیش از 70 میلیون نفر برای دریافت یارانه های نقدی ثبت نام کنند تا دولت یازدهم در چالشی جدید گرفتار شود.  
 
در همین خصوص دکتر ابراهیم رزاقی به انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در زمینه یارانه ها پرداخت و گفت: دولت وقتی اطلاعاتی از وضعیت مردم خود ندارد و وقتی آنها را نمی شناسد و یا در زمینه مسائل مربوط به یارانه اطلاعات کافی ندارد، چرا دست به همچین کار بزرگی می زند. از طرف دیگر یکی از موضوعات مهم و اساسی این است که دولت ها از روی عمد نمی خواهند وضعیت مالی افراد مشخص شود. این یکی از مسائلی است که  جای سوال دارد و به مباحث فساد و روابط پنهانی و مافیایی مربوط می شود. این به این دلیل است که برخی از افرادی که این روابط پنهانی را تشکیل می دهند به بدنه دولت نزدیک هستند و همین موضوع سبب شده تا دولت ها علاقه ای به جمع آوری اطلاعات مالی افراد نداشته باشند.  
 
این کارشناس مسائل اقتصادی کشورمان با بیان اینکه دولت مردم ایران را نمی شناسد، خاطر نشان کرد: مردم ایران گاهی اوقات کارهایی انجام می دهند که عجیب به نظر می رسد. مبلغی که دولت بابت یارانه های نقدی می پردازد به طور قطع برای 20 درصد از مردم کشور بی معنی است. فردی که 2 میلیون تومان حقوق می گیرد رقم 100 هزار تومان برای آنها پولی نیست. از سوی دیگر مردم ایران نسبت به تحقیر شدن حساس هستند. بنابراین رابطه دولت و مردم نباید به این سمت کشیده شود آن هم مردمی که خیلی تیزهوش هستند. از طرف دیگر دولت به جای آنکه مردم را قانع و توجیه کند که در هدفمندی دور اول درست عمل نشد اما دولت به جای چنین کاری دست به تهدید و تحقیر مردم زد و روشی که برای اجرای مرحله دوم پیش گرفت تا حدودی تحقیر آمیز بود.  
 
وی در ادامه افزود: راه های مختلفی وجود دارد که بتوان افراد بی بضاعت و کم بضاعت را شناسایی کرد. از بهزیستی و کمیته امداد گرفته تا خیریه های مردمی می توانند به دولت اطلاعات سالم و دقیقی بدهند و به دولت کمک کنند. از طرف دیگر اما دولت از وضعیت پولدارهای جامعه اطلاعات دقیقی ندارد و این موضوع دولت را با مشکل مواجه کرده است. حکومتی هم که نداند سرمایه و امکانات مالی دست چه کسانی است، قطعا نمی تواند مالیات بگیرد. وقتی هم نتوانست مالیات بگیرد کشور را نمی تواند اداره کند.  
 
رزاقی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه خانوار باید برای دولت مهم باشد یا درآمد خانوار، عنوان کرد: دولت باید مجموع هزینه، دارایی ها و انتظارات را حساب کند. به عنوان مثال یک خانواده ماهانه 2 میلیون تومان حقوق می گیرد و خانه هم دارد و فرزندی هم ندارد و در پایان ماه از این 2 میلیون تومان مبلغی هم اضافه می آورد. اما یک وقتی هم هست که خانواده ای 2 میلیون تومان می گیرد و کرایه خانه هم می دهد و چند فرزند نیز دارد. اینگونه است که بحث هزینه های خانوار نیز مطرح می شود. یا ممکن است سرپرست خانواری ماهانه چند صد هزار تومان قسط داشته باشد و یا از سوی دیگر ممکن است خانواده ای باشد که ارثی به آنها رسیده باشد و یا اجاره ای از خانه دیگری دریافت کند. این پیچیدگی مسئله نشان می دهد که باید اطلاعات زیادی از خانوار جمع آوری شود.  
 
این اقتصاددان کشورمان تصریح کرد: وقتی دولت مردم را به غیر از زمان رای دادن در کارها و امور کشور دخالت نمی دهد و یا وقتی اشتغال بالا نمی رود و در زمان تورم از بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مردم جلوگیری نمی شود، نباید انتظاری جز این داشت که بین مردم و دولت فاصله بیفتد و این روزها بشنویم که بیش از 70 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند. دولت باید اعتماد را به مردم بازگرداند. احساس مردم امروز اینگونه است که دولت پولدارها را پولدارتر می کند که در واقعیت نیز این چنین است. خود من هم اینچنین فکر می کنم. وقتی مردم چنین احساسی داشته باشند معلوم است که برای انصراف از دریافت یارانه به کمک دولت نمی آیند.  
 
رزاقی در بخش پایانی اظهارات خود درخصوص تهدیدهایی که دولت در زمینه انصراف مردم از یارانه انجام داد، عنوان کرد: اگر واقعا آمار ثبت نام بیش از 70 میلیون نفر برای دریافت یارانه ها درست باشد، این نشان دهنده واکنش مردم نسبت به اقدامات اخیر دولت است. قشر ضعیف جامعه این پول را حق خود می داند و قشر مرفه تر نیز بر این عقیده است که این پول نفت است که باید آنها آن را دریافت کنند. این در حالی است که دولت نیامد مردم را در زمینه فوائد انصراف از یارانه توجیه کند و به آنها بگوید که چه تاثیرات مثبتی در زندگی آنها خواهد داشت. بلکه مردم با اقداماتی که دولت انجام داد برعکس احساس کردند. این از سوء مدیریت بود که چنین رفتارهایی در زمینه یارانه ها با مردم شد و احساسی که الان مردم از دولت دارند اینگونه است که دولت واقعیت را نمی گوید. همین مسئله در آینده سبب خواهد شد اعتبار دولت در بین مردم از بین رود.

نظرات  (۴)

1) یارانه پول مردم است. پول دولت نیست که در اختیار مردم گذاشته است! 
مردمی که از گرفتن یارانه انصراف میدهند یعنی پول خود را در اختیار دولت قرار می دهند. دولت دارد پول مردم را برای هزینه کردن در جایی که صلاح میداند اخذ میکند.پس نقش و مسئولیت درآمد زایی خود دولت کجاست؟ 
  
2) اگر انصراف از دریافت یارانه برای افرادی که به آن نیاز دارند یک امر درست و حسنه است که ازطرف دولت به وفور توصیه شده (و می شود ) پس چرا خود شخص رئیس جمهور که قبل از این سمت در سمت بالایی چون رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بوده اند از دولت قبلی یارانه دریافت می کردند؟ 
پی نوشت: 
1) خرج که از کیسه مهمان بود/ حاتم طایی شدن آسان بود 
2) مرگ خوبه ولی برا همسایه

ریشه این که هر چه را مسخره کنی (چه موضوع واقعا مسخره باشد یا خیر) سرت می آید در چیست
این ضرب المثل هوشمندانه از واقعیت منتج شده است چرا که مسخره گر به جای درس گرفتن از وضعیت و ارتقا دانش و تجهیز خود مشغول تمسخر و لذت از حس کاذب می شود و بعدا همان وضعیت سر خودش می آید چون یادش رفته درس بگیرد.

۱- یارانه دادن دولت قبل موجب تمسخر و دلفین خواندن مردم توسط سبزها شد. حالا شانسی که دولت قبل با اشتباه خوشه بندی می رفت دچارش شود و با خوش شانسی از آن رهید و کلی برایش جوک و پیامک درست کردند حالا سر خودشان آمده ولی داغند نمی فهمند.

۲- تقسیم بندی مردم به نیازمند و غیر نیازمند و دادن کارت همیاران یارانه به منصرفین یارانه و پخش مصاحبه هایی از مردم که با تفاخر می گویند نیاز ندارم نمیگیرم یعنی چه؟

۳- از چندی بعد در مهمانی ها این بحث می شود آخی یارانه می گیرند ما نمی گیریم، در مدارس دانش آموزان تفاخر می کنند ما یارانه نمی گیریم شما می گیرید ما به شما بخشیدیم و دانش آموز ساده دل هم از دست پدرش دلخور می شود که یارانه بگیر است و باعث تحقیرش جلوی دانش آموز یارانه نگیر شده است.

۴- وقتی می روی خواستگاری، الان یک گزینه دیگر به ارزیابی توان مالی خواستگار و خانواده اش مبنی بر یارانه گیری اضافه می شود.

۵- با این صحبت ها ناخودآگاه در افراد منصرف از یارانه این باور کاذب القا می شود که دارند از مال خودشان به یارانه بگیرها ترحم و بخشش می کنند.

۶- از این به بعد جامعه دو قطبی یارانه بگیر و یارانه نگیر تقسیم می شود و یک تفاوت و تضاد طبقاتی بر جامعه ایران که هدفش کاهش فاصله طبقاتی بود اضافه می شود و یک برچسب دیگر به جامعه.

۷- می خندید بگذارید چند ماه دیگر ببینید در ناخودآگاهتان چه یارانه بگیرید چه منصرف از یارانه باشید حس تحقیر، فریب، زرنگی، دعوا، تفاخر و ... ایجاد می شود.

۸- دولت روحانی و طرفدارانش بویژه اصلاح طلب ها از بس کارهای دولت احمدی نژاد را مسخره کردند دچار سنت الهی شدند و همان کارهای مسخره دولت قبلی را در عین ناباوری یک به یک تکرار می کنند.

۹- موارد دیگر بماند خودتان همین زیر در کامنت ها بنویسید.
مردم به دلائل زیر ازدریافت یارانه انصراف نمی دهند:

۱- فساد اداری و اقتصادی ریشه کن نشده است و همچنان به انحاء مختلف ادامه دارد و تعدادی زیادی بابک زنجانی وجود دارند که منابع ملت را به غارت برده و می برند.

۲- افرادی ازمسئولین کشور و مدیران دولت که تبلیغ انصراف از یارانه را می دهند و پیشتاز انصراف شده اند به چه میزان حقوق دریافت می کنند؟ آیا حقوق بعضا ۱۰ میلیونی آن ها با حقوق ۶۰۰ هزار تومانی کارگران و بازنشستگان برابر است؟ قدرت خرید ۱۰ میلیون تومان کجا و قدرت خرید ۶۰۰ هزار تومان کجا؟

۳- هزینه زندگی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ قاعدتا در محدوده بالای ۳ میلیون تومان در ماه برای یک خانوار ۵ نفره است که صاحب خانه می باشد در مورد مستاجرین باید رقم ۴ میلیون تومانی منظور نمود. حال که دولت در نظر دارد حداقل ۲۵ درصد دیگر قیمت خدمات دولتی و انصارات در اختیار دولت را افزایش دهد و یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی سال ۱۳۸۹ الان ۱۵۰۰۰ تومان بیشتر ارزش ندارد و درصد افزایش حقوق و دستمزد سال ۹۳ کارمندان و کارگران هم حداقل با تورم اعلام شده دولت حدود ۱۵ درصد اختلاف دارد، آیا انصراف از دریافت یارانه که بخش از هزینه زندگی مردم کم درآمد را تامین می کند عاقلانه و منطقی است؟

۴- اگر دولت قیمت ها را به اوائل سال ۱۳۸۹ برگرداند مردم صد درصد نیازی به دریافت یارانه ندارند ولی اگر دولت نمی تواند این موضوع را عملی کند پس چرا انتظار دارد مردم از دریافت یارانه صرفنظر کنند؟ دو طرف معادله باید مساوی باشد.

۵- مردم به دولتمردان اعتماد ندارند و نمی دانند آنها منابع مالی ملت را کجا و به چه منظوری صرف می کنند، خواه این دولت دولت احمدی نزاد با رای ۲۴ میلیون نفری باشد و خواه دولت دکتر روحانی با رای ۱۹ میلیون نفری. بنابراین تا این اعتماد بازسازی و عملیاتی نشود این روند ادامه دارد و شاید در کل از ۲۳ میلیون خانواری که در اسفندماه ۹۲ یارانه دریافت کردند رقم ناچیزی در حدود ۱۰۰ هزار خانوار انصراف بدهند که مجموع نفرات انصراف دهنده در بعد ۳.۳ نفری خانوار به رقم ۳.۵ میلیون خواهد رسید که بارقم مورد انتظار دولت که حدود ۳۵ میلیون نفر است اختلاف فاحشی حدود ۱۰ برابر دارد؟

۶- طبیعی است تا مردم درآمد لازم و مورد انتظار خود را برای تامین هزینه های زندگی کسب نکنند از دریافت یارانه، سبد کالا، کمک معاش و ... که از سوی دولت ها پرداخت می شود انصراف نخواهند داد.

سایه ی دولت همه "ارزانی نو  دولتان             من سری اسوده خواهم زیر بالش خویشتن..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">