شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

از آنجائیکه نماینده ما علاقه ی عجیبی به تحقیق و تفحص از خودرو سازان کشور دارند و ما هم علاقه داریم که نماینده مان را تنها نگذاریم heartو در حد توان ازشون پشتیبانی کنیم ، تصمیم گرفتیم که نوع پشتیبانی را از تبریک و تسلیت گفتن و بنر چسباندن یک درجه ارتقا بدهیم و به ایشان کمک فکری بنمائیم !enlightened

ایران خودرو

 

دنبال مطلبی می گشتم که بتواند در مورد "تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی" اطلاعاتی به من بدهد که من هم برای ایشان بفرستم . اما هر چه جلوتر رفتم به این نتیجه رسیدم که هنوز در کشور ما خودرویی ساخته نمی شود که از سازندگانش تحقیق و تفحص هم انجام شود.crying

 

میگین نه ؟؟؟؟؟ بفرما ! مدارکش هم موجوده wink. اینم سندش.....

 

طی ۱۱ماهه نخست سال جاری جمعا ۴۲۵‌میلیون‌دلار انواع لوازم یدکی خودرو به کشورمان وارد شده است که از لحاظ ارزش، رقم بالایی به‌نظر نمی‌رسد، اما دردآور آنکه صنعت عریض و طویل خودروسازی کشورمان هنوز هم نیازمند واردات سگدست وانت نیسان است و سال جاری حدود پنج‌هزارو۵۰۰سگدست وانت نیسان از هند! surpriseوارد کرده‌ایم.

 

ممکن است تولید اجزا و قطعات پیشرفته خودروها برای کشورمان ممکن نباشد، اما باورپذیر نیست که خودروسازان ما حتی ناتوان از ساخت «در رادیاتور» باشند. جالب است بدانید که فقط در یک فقره، صدهزار قطعه در رادیاتور از چین و 17هزار قطعه در رادیاتور از امارات متحده عربی به کشورمان وارد شده است! تولید خودرو پیکان در کشورمان سال‌هاست که متوقف شده، اما در سال 1392 ما بیش از 42هزار قطعه «کلاچ و صفحه پیکان» از چین، وارد کرده‌ایم!yes

تصور عموم بر این است که خودرویی مثل «پیکان وانت» تولید داخل است، اما جالب است بدانید حتی وسایل این خودرو نیز وارداتی است. ما طی فروردین تا بهمن سال جاری 35هزار قطعه «مهره مارپیچ جعبه فرمان پیکان وانت نو» به کشورمان وارد کردیم. مبدا عمده این واردات نیز چین بوده است. طی مدت یادشده فقط چهار‌میلیون‌و 500 قطعه لنت ترمز انواع خودروها به کشورمان وارد شده است. واردات لنت‌ترمز خودروهای لوکس توجیه‌پذیر است، اما آیا تولید‌کنندگان پژو و پراید نمی‌توانند لنت ترمز این خودروها را نیز تامین کنند؟angry

اوایل اسفند سال جاری روزنامه فایننشال‌تایمز درخصوص صنعت قطعه‌سازی کشورمان نوشته بود: «صدها قطعه‌ساز از حدود دوهزار شرکت قطعه‌سازی در ایران، طی دو سال گذشته به‌دلیل تبعات تحریم‌ها، یا ورشکسته شده‌اند یا به کار در دیگر حوزه‌های تولید روی آورده‌اند. ثمره این وضعیت، بیکارشدن تعداد زیادی از کارکنان شاغل در این بخش بوده است.» با توجه به توافقات ژنو و از آنجا که صراحتا یکی از بند‌های این توافقنامه، تعلیق تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان بوده، به‌نظر نمی‌رسد این مشکل، ربطی به تحریم‌ها داشته باشد.

 قطعه‌سازان نیز به‌جای استفاده از کارگر ایرانی ترجیح می‌دهند سفارش خود را به کارگاه‌های چینی و... بدهند که با وجود هزینه‌های حمل و جابه‌جایی و عوارض و... بازهم قیمت تمام‌شده کمتری برایشان دربر دارد، در سوی دیگر، مصرف‌کننده ایرانی نیز لنت خارجی را به لنت داخلی ترجیح می‌دهد. به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان و خودروسازان با وجود بازار انحصاری عظیمی که در دست دارند، نتوانستند اعتماد مصرف‌کننده ایرانی را به خود جلب کنند و وجود تعرفه‌های سنگین گمرکی و... هم نتوانسته آنها را در این امر یاری کند.sad

 ادعای خودرو ملی طی سال‌های گذشته، منتی بود که خودروسازان بر سر مصرف‌کنندگان داخلی گذاشته و می‌گذارند، اما در تاریخ یاد شده، تنها در یک فقره 164هزار قطعه «کاسه‌نمد، سیلندر، ترمز و چرخ سمند» به کشورمان وارد شده است. مبدا این واردات چین بوده است. همچنین 112‌هزار قطعه نیز «قطعات سیلندر اصلی ترمز سمند» از کشور چین به ایران صادر شده استcool. 46‌هزار قطعه «صفحه فنری دومداره ترمز سمند» نیز از تایوان به کشورمان وارد کردند و 70‌هزار قطعه نیز «رینگ آب‌بندی سیلندر اصلی ترمز سمند» در 11ماهه نخست امسال از کشور چین به ایران وارد شده است.

 سایر قطعات خودرو سمند که طی مدت یادشده به کشور به وفور وارد شدند، از حوصله این نوشتار خارج است. این فقط در مورد تولیدات ایران‌خودرو نیست، خودرو سواری «پراید» که درباره ایمنی آن، سال‌هاست بحث‌های مفصلی در گرفته نیز شرایط مشابهی دارد. طی 11ماهه نخست سال‌جاری قطعات این خودرو از قبیل «راهنما، قطعه میل پیستون و کمک فنر جلو پراید»، «رادیاتور»، «دیسک، کلاچ و قطعه سیستم انتقال قدرت پراید» و... نیز به کشورمان وارد شده است. بنا بر آنچه ذکر آن بر اساس آمار‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفته شده، به‌نظر می‌رسد باید در مفهوم «خودرو ملی» که احتمالا انتظار می‌رود تولید ایران باشد، تجدیدنظر کرد.broken heart

بنابر این آقای نماینده :
شما اول خودروسازش را به ما نشان بده ، ما خودمون بلدیم ازش تفحص ! کنیم!angel

نظرات  (۲)

۰۱ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۳۳ ابراهیم ایلخانی
سلام ایام فاطمیه رو تسلیت عرض میکنم و سال نو رو هم تبریک میگم امیدوارم سال خوب و خوشی در پیش رو داشته باشید....

مطلب تون رو خوندم و قابل تأمل بود!!!
پاسخ:
سلام
سال نو شما هم مبارک دوست گرامی
۰۱ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۴۶ جوان تحصیل کرده
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
دقیقا جدید به هدف

مشکلات منطقه مونده سر جای خودش ایشون تشریف می برند تفحص از خودروساز  ویا تحصیل ** ****

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">