شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

چند روز پیش تو یکی از شهرهای مرکزی کشورمون با یکی از دوستان کاری داشتم ، رفتم در شرکتشون و دیدم نیستن ! و بهش زنگ زدم . وقتی ایشون گوشی رو برداشت پس از سلام و احوالپرسی ازشون پرسیدم کجایی؟ جواب داد : قبرستان !


اولش فکر کردم فهمیده که بابت طلبم بهش زنگ زدم و از روی عصبانیت چنین جوابی داده ولی بلافاصله گفت : یکی از آشناهامون فوت کرده و اومدیم برای دفنش. و متعاقبا از بنده دعوت رسمی ! به عمل آورد که برم پیششون و هم ثواب تششیع جنازه رو ببرم و هم طلبم رو بگیرم.

القصه ، رفتیم قبرستان :

پس از اخذ دو عدد ماچ سفارشی از این دوستمون ، گوشه ای به تماشا ایستادم تا کارشون تموم بشه. آقایی با کیف چرمی در دست به من نزدیک شد و بخیال اینکه بنده از بستگان متوفی هستم بهم گفت :


من نماینده شرکت بازرگانی ..بووووووووووق..... هستم . جدیدا شرکت ما سنگ قبرهای بسیار مرغوبی از کشور چین وارد کرده که خواهش میکنم کاتالوگهای ما رو ببینید و در صورتیکه مورد پسندتون باشه سفارش بدین تا در کوتاهترین مدت ، با بهترین کیفیت تقدیم کنیم.


همینطور که داشتم کاتالوگ رو ورق میزدم ، به نکته ی جالبی برخوردم:


سنگ قبر با کیت دیجیتالی قرائت قران برای عزیز از دست رفته ی شما !


بازاریاب مذکور که دید من محو تماشای این صفحه شدم ، با ذوق و شوق شروع به توضیح کرد:

این کیت های دیجیتالی در داخل سنگ قبر جاسازی میشن ، در طول روز با انرژی خورشیدی شارژ میشن و در عوض کل شب رو قرآن پخش میکنن ! و باعث میشن که مرده ی شما در طول شب هم روحش شاد بشه !



منو میگی ؟! چشام شده بود یکی اینقدر ! با تعجب پرسیدم : اینا رو شما سفارش دادین یا آماده بوده و وارد کردین فقط؟ پاسخ دادند : نه قربان ! کشور چین در تمام زمینه ها اقدام به نیاز سنجی کرده و خودشون به این نتیجه رسیدن که چنین چیزی در کشور ما یکی از نیازهای اساسی به شمار میره و بلافاصله اقدام به تولیدش کردن! 


جل الخالق !


این چینی‌ها بعد مرگ هم دست از سر ما برنمی دارن؟ چشم بادامی ها  این‌بار اعتقادات و باورهای ما را دست مایه کسب درآمد کردن و دستگاهی ساختن که به سنگ قبر متصل می‌شه. باطری این دستگاه کوچک به وسیله نور خورشید در طول روز شارژ می‌شه و شب‌ها قرآن می‌خونه.


 این خلاقیت و نبوغ اوناست یا سهل انگاری و بی توجهی ما به فرهنگ‌مان که باعث شده هرکس در هر کجای دنیا فکر کنه می‌تونه آداب و رسوم دیگر کشورها را به مفری برای کسب درآمد تبدیل کنه؟!


به نظر می‌رسید ساختن چراغ خواب‌هایی با طرح ضریح معصومین(ع) آخرین دست‌درازی چینی‌ها به فرهنگ مذهبی ما باشد، اما کم‌لطفی وزارت ارشاد و دیگر سازمان‌های متولی، باعث شده چینی‌ها پا را فراتر بگذارند و سر از قبرستان‌های ما درآورند و ما را در آن دنیا نیز به حال خودمان رها نکنند. چینی‌ها با سنگ قبرهای ما مانند عروسک‌هایی رفتار کرده اند که صداهای مختلفی روی آن ضبط می‌شود.


در همین حال خانمی که ظاهرا همکار ایشون بود و مشغول بازاریابی در بین بانوان محترمه بود به ما ملحق شد. از ایشون پرسیدم : به نظر خود شما آیا پخش قران از شب تا صبح بالای سر مرده فایده ای هم دارد؟


شما اگر مخاطبی نداشته باشید، صحبت می‌کنید؟ بلاتشبیه پخش قرآن شب هنگام در قبرستان مانند این است که کلام خداوند را که راه گشای زندگی بشر است، بدون مخاطب پخش کنیم، این کار بدون شک کاری بیهوده است و خداوند پیش از این ما را درباره کارهای بیهوده در آیه سوم سوره مؤمنون، مشخص کرده است: «الذین هم عن اللغو معرضون…» مردم با کسانی هستند که از هر گفتار و نوشتار و عملکرد بیهوده و بی‌ثمر و بی‌اهمیت روی می‌گردانند؛ چرا که به باور آنان چنین گفتار و کردار بیهوده‌ای، زشت و ناپسند است و باید از آن دوری جست.

 

آیا پخش قرآن به صرف آنکه پخش شود، برای کسی که از دنیا رفته ثواب دارد؟ لازم نیست اطلاعات مذهبی دقیق و جامعی داشته باشید تا بدانید که قرآن برای زنده‌ها آمده است و اگر ما آن را برای خیرات رفتگان می‌خوانیم، در درجه اول برای آرامش خودمان و بعد به نیابت از شخص فوت شده است.

در همین حال خانمه وارد بحث شد و در حالی که گونه ی خود را با چند انگشت گرفته بودند (البته با احتیاط که رژ گونه شان پاک نشود ) گفتند : ای وای ! شما دارید به مقدسات توهین میکنید؟ شما مسلمان نیستید؟ مگه خواندن قران سر قبر اشکال شرعی داره ؟ واه واه واه ! خدا به دور !

بله، درست است. پخش قرآن اشکال شرعی ندارد، اما ما لازم است پیش از آنکه کاری را انجام دهیم، کمی بیاندیشیم و بهانه به دست کسانی ندهیم که از هر چیزی استفاده می‌کنند تا مسلمانان و اعتقاداتشان را زیر سوال ببرند، همین را برهان جهل ما کنند و علیه دین ما شعار دهند.

در صورتی که این کار سودمند باشد، آیا شما می‌توانید در ماه مبارک رمضان برای شخصی که از دنیا رفته به وسیله ضبط صوت قرآن ختم کنید؟ چنین چیزی وجود ندارد ، مگر اینکه شما خود نیز به همراه آن صدای ضبط شده به تلاوت آیات بپردازید، در غیر اینصورت ثوابی شامل حال فرد مورد نظر نمی‌شود.

 

از نظر شخص خودم ، این کار بی شک استفاده از عنصر حس گرایی عوام مردم است. قرآن برای قرائت انسان است تا در آن بیندیشد، پخش آن شب هنگام و در قبرستان‌ها چه سودی برای چه کسی خواهد داشت؟ ضمن اینکه بعضی افراد برای همین قرآن خواندن، بر سر مزار گذشتگان خود می‌روند و اگر این وظیفه را نیز به دست همت چینی‌ها بسپارند، دیگر هیچ بهانه‌ای برای حاضر شدن در قبرستان‌ها نمی‌یابند.


به این آقا و خانم گفتم :دکتر شریعتی واژه قرآن را “خواندنی” معنا می‌کند و می‌گوید” این سیاست دشمنان سعادت بشری است که قرآن را از ما بگیرند بگذارند لب طاقچه، پارچه گرانبهایی روی آن بیندازند و به ما یاد بدهند عید به عید آهسته پایین بیاورید غبارروبی کنید و باز سر جایش بگذارید، ببرید بر سر مزار مرده خود تا ثواب کنید. حال آنکه خداوند چنین دسیسه‌هایی را از آغاز پیش‌بینی کرده و نام کتاب آسمانی‌اش را خواندنی گذاشته تا ما بدانیم آن را برای خواندن و درس گرفتن نزد ما فرستاده است.


دوست من آمد و از آن آقا و خانم جدا شدیم ( البته موضوع جالب دیگری نیز در قبرستان پیش آمد که در پست بعدی خواهم نبشت!) ولی من هنوز دارم فکر میکنم که آیا چنین کاری ثواب داشت و ما نفهمیدیم؟ آیا پیر زنانی که سالها قبل در را به روی خود می بستند و بعد از دو سه روز می آمدند و میگفتند " بیر قوران چیخدیم!" بدون اینکه حتی معنی یک کلمه ی آنرا فهمیده باشند ، کارشان درست بوده ؟ آیا خواندن طوطی وار قرآن بدون فهمیدن و تدبر در معانی و مفاهیم آن امری پسندیده است ؟

این تمام فکرم نبود ! به این هم فکر کردم که چرا به ما میگویند جهان سوم !

تا زمانی که ما بجای تفکر و اندیشیدن ، کور کورانه دنبال باورهای غلط و خرافات بی ریشه باشیم باید هم دستمان جلوی چین و ماچین دراز باشد. میدانم که شاید اگر چنین بحثهایی را ادامه دهم متهم به بی دینی خواهم شد . افرادی که تنها سلاحشان تکفیر است به من میگویند : آیا نمیدانی که پیامبر و ائمه چقدر در مورد قرائت قرآن سفارش کرده اند ؟

فکر نمیکنید چون پیامبر و ائمه زبان مادریشان عربی بوده است ، با قرائت قرآن معنی آن را نیز متوجه می شدند و توصیه شان بخاطر همین بوده است ؟ آیا ما که عربی زبان اولمان نیست نباید در معانی قران اندیشه کنیم ؟ آیا فکر نمیکنید که چینی ها و امثال چینی ها دارند ما را به سمت این آیه هدایت می کنند که ؟

مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا

نظرات  (۵)

حمیدخان مطمئن باشید اگه چنین سنگ قبزی باشه،چینیها با توجه به شناختیکه از جامعه ما دارن اونو قبلا بازاریابی کردن و دقیقا میدونن چقدر تولید کنن و بحث ما ذره ای تاثیر نداره!
....از ماست که بر ماست

 بنظر من قران صرف خواندن قرآن بدون درک معنی ومفاهیم آن وبدنبالش عمل بدانها ، هیچ ثوابی نداردوبجز زوال نور چشم !!

ضمنا این گونه  وارداته که باعث شده جناب  ریس اتاق بازرگانی ایران -چین ، آقای اصغر اولادی به یکی از میلیاردر های ایران تبدیل بشن!!!!!

سلام آقای راضی
بنظر من ختم قرآن بدون فهمیدن مفاهیم آن ذره ای ثواب ندارد . از قدیم الایام بین عوام اینطور جا افتاده است که خواندن و به پایان رساندن قران ثواب دارد. این اشتباه است . کاری که برای پیشرفت زندگی مادی و معنوی انسان فایده ای نداشته باشد هیچ ثوابی ندارد . مانند کسی که هزار رکعت نماز می خواند ولی از منظور اصلی نماز غافل است . بارها دیده ام افرادی را که نماز می خوانند تا راحت بیایند بنشینند و به اصطلاح یکی از کارهایشان کم شود ! شاید باورتان نشود ولی فردی را دیده ام که موقع خوردن مشروب چند قطره روی دستش چکید و بلافاصله رفت و دستش را آب کشید تا نجس ! نماند .
اینها تصورات غلطی است که از دین ما بخوردمان داده اند و تنها افراد آگاه از این گرداب بیرون آمده و مانند مام خمینی همیشه حرف از اسلام ناب محمدی زده اند . اسلامی که عاری از خرافات است
سلام. راستی آقای راضی فکر کنم نصیحت های شما نتیجه داده ها اااااا
اسم روزنامه جهانی عوض شده ....

سلام دوست عزیز مطلب جالب و قابل تاملی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">