شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎
سلام

حتما یادتان هست در مناظرات دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری و آنجایی که بحث به وضعیت اقتصادی کشور کشید، بعضی از نامزدها از اصطلاحاتی استفاده کردند که خیلی از مردم معانی آنها را نمی‌دانستند.


در آن روزهای آخر فعالیت‌های انتخاباتی هر کدام از نامزدها نمودارهایی را به مردم نشان میدادند و با اشاره به شیب منحنی‌ها آنچه مدنظر خودشان بود را به خورد مخاطب می‌دادند. مثلا وقتی بحث ضریب جینی مطرح شد خیلی از ما نمی‌دانستیم منظور چیست. بنابراین مجبور بودیم چشم بسته ادعای کاندیدای مورد علاقه خودمان را تایید کنیم و بگوییم:« این راست میگه، نگاه کن منحنیش چقدر قشنگه، عین آبشار شهر بازی میمونه.»


لذا با توجه به نزدیکی مناظرات انتخابات پیش رو لازم است هرچه سریعتر با برخی از اصطلاحات مهم اقتصادی که به احتمال زیاد پای ثابت مناظره‌ها خواهند بود آشنا شویم.


1- تولید ناخالص داخلی: عبارت است از تولیداتی که ناخالصی دارند. در واقع این اصطلاح امروزه کل تولیدات داخلی را در بر می‌گیرد. مثل آب تصفیه شده‌ای که پس از جوش آمدن نیم سانت شن و ماسه تهش رسوب می‌کند، یا شیری که آن قدر آب به نافش بسته‌اند که اثری از رنگ سفید بر رخسارش باقی نمانده.


2- ضریب جینی: تعداد افرادی که از شلوار جین استفاده می‌کنند منهای آنهایی که شلوار پارچه‌ای می‌پوشند. با توجه به اینکه شلوار جین از شلوار پارچه‌ای گران‌تر است،‌عدد بدست آمده میزان قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد.


3- تورم نقطه به نقطه: مثلا در سوپرمارکت کالایی را قیمت می‌کنید و بعد آن را می‌گذارید سر جایش. دوری می‌زنید و دو دقیقه بعد دوباره همان کالا را برمی‌دارید اما وقتی می‌خواهید پولش را پرداخت کنید متوجه می‌شوید گران تر شده. این همان تورم نقطه به نقطه است. یعنی هیچ تضمینی وجود ندارد وقتی از این نقطه مغازه به آن نقطه‌اش می‌روید قیمت جنس نقطه قبلی ثابت بماند.


4- خط فقر: خطوطی که در پیراهن و شلوار افراد فقیر به دلیل موجود نبودن اتو در منزل آنها دیده می‌شود. 


5- نقدینگی: این واژه در ابتدا از دو کلمه تشکیل می‌شد و در واقع "نقدی نگیر" بوده است. قدیمی‌ها به برداشتن جنس نسیه خیلی اعتقاد داشتند و فروشندگانی که قسطی جنس می دادند را اصطلاحا "نقدی نگیر" می‌نامیدند.


6- نرخ بیکاری: این هم در اصل نرخ بیگاری بوده و به میزان حقوق دریافتی افرادی که بیش از 10 ساعت در روز کار می‌کنند اطلاق می‌شود. این نرخ در حال حاضر در کشور ما چیزی در حدود600 هزار تومان است.


7- تغییرات دوره ای: بیشتر مربوط به خانم‌هاست و به آقایان ارتباطی ندارد. 


8- کالای مولد: کالاهایی که قابلیت هدیه دادن در مراسم جشن تولد را دارند و معمولا کادوپیچ می‌شوند.


9- ارزش افزوده: پولی اضافه‌ای است که به صورت دوبله و سوبله از مشتری دریافت می‌شود. یعنی گران که می‌خرید هیچ، یک پول زور دیگر هم تحت عنوان ارزش افزوده باید پرداخت کنید. برای روشن‌تر شدن مطلب فردی را تصور کنید که حسابی کتک خورده و روی زمین از درد به خودش می‌پیچد. ضاربان او در حال ترک محل  هستند اما ناگهان یکی از آنها دورخیز کرده و لگد دیگری را نثار مضروب می‌کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">