شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎
سلام

امروز میخوام در مورد نانوایی های شهرستان براتون بنویسم - البته مشکلاتی که عنوان میشه کما بیش در تمام نانوایی های سنتی در همه کشور قابل مشاهده است . فقط به دو دلیل زیاد بهش اهمیت نمیدیم :
1 - تا الانش اینجوری بوده و فکر میکنیم باید همینجوری باشه
2 - از حقوق خودمون به عنوان مصرف کننده اطلاع نداریم و فکر میکنیم چون نانوا ، صاحب نانواییه هر کاری دلش خواست میکنه و هیشکی هم حق اعتراض نداره و بقول امروزی ها همینه که هست! نمیخوای نخر!



ولی اینطور نیست عزیزان . تمام افرادی که دارن خدمتی رو بصورت عمومی انجام میدن وظایف و مسئولیتهایی دارن که ملزم به رعایتش هستند . یکی از اینها رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط کار هست . البته منظورم نصب کارت معاینه بهداشتی تو یه پلاستیک کثیف بالای سر در نانوایی نیست .

اگر میخواین با وظایف بهداشتی نانوا ها آشنا بشین و یه مقایسه کوچیک با نانوایی ها سنتی موجود بکنید ادامه مطلب رو بخونین :

شرایط فیزیکی نانوایی ها:

* انبار آرد بایستی دور از محل پخت باشد که در بیشتر موارد این گونه نیست.

* برای عبور جریان هوا و جلوگیری از رطوبت آرد و کپک زدگی باید از پالت استفاده شود.

* سرویس بهداشتی باید دور از محل پخت باشد در حالی که در فضاهای کوچک بیشتر نانوایی ها این گونه نیست و همین مساله می تواند سبب انتقال آلودگی باشد.

* خمیرمایه مرطوب باید در یخچال نگهداری شود. شاید شما هم برخی نانوایی ها را بشناسید که یخچال ندارند و یا یخچال وجود دارد اما دمای آن مناسب نیست.


بهداشت فردی نانواها:

* نانوا ها باید از روپوش سفیدی استفاده کنند که بعد از شیفت کاری تعویض یا شسته شود، اما رنگ کِرم روپوش ها با لکه های قهوه ای دلالت بر استفاده طولانی مدت دارد.

* استفاده از کلاه برای جلوگیری از ریزش مو و عرق در خمیر اجباری است. متأسفانه تنها 20 درصد از نانوائی ها از کلاه استفاده می کنند.

* استحمام قبل از شروع به کار و بعد از خاتمه کار از دیگر مواردی است که تقریبا هرگز عملی نمی شود.

* طبق نظر گروه بهداشت محیط، شستن دست همان قدر در این صنف مهم است که در اتاق عمل اهمیت دارد. در حالی که سرویس های بهداشتی برخی نانوایی های ما مایع دستشویی ندارد و شستن دست تنها به وسیله آب انجام می شود.

* کشیدن سیگار از جمله اعمال ممنوع در حین نانوایی است که متاسفانه رایج است.

* تماس دست شاطر با نان داغ و پول های آلوده را هم که خودتان می بینید.

* همچنین در مورد برخی از نان های سنتی مانند نان تافتون و لواش و … از مواد شیمیایی مانند جوش شیرین ، بکینگ پودر، بیکربنات آمونیوم و … استفاده می شود.


بارها و بارها دیده ام که خمیرگیر دست خود را در لگنی میشوید و حتی خرده خمیر های کنار ناخنش را نیز در همین لگن تمیز میکند و بعد این آب شیری رنگ را دوباره در مخزن اصلی خمیر گیری می ریزد و وقتی اعتراض میکنم میگوید این آب مقداری خمیر و آرد دارد و دور ریختن آن گناه است و بلافاصله مرا به دوزخ راهنمایی کرده و اصل مسلمانی مرا زیر سوال برده است !


عزیزان . دانستن حق ماست و خواستن خواسته های قانونی ، علاوه بر حق ، وظیفه تک تک ما - در مقابل بهایی که پرداخت میکنیم باید حقوقمان رعایت شود . رعایت بهداشت ، سوسول بودن نیست . و مطالب ستاره دار بالا را من نگفته ام . بلکه قانونگزاران ما گفته اند . گذر از این فلاکت بهداشتی نیازمند بسیج همگانیست . نگران دوستی و آشنایی با نانوا نباشید . همین آشنا بودن و مردم داریست که در خیلی از موارد ما را مجبور به گذشتن از حقمان میکند . ولی بهم خوردن دوستی مان با خمیر گیر بهتر است یا در آمدن یک تار موی اینقدری ( شاید از نوع موی زیر بغل!)از نان سر میز صبحانه؟


نترسید و مصلحت را کنار بگذارید - تخلف دیدیم تذکر دهیم - اگه شما معذوریت دارین من ندارم - تو قسمت نظرات بفرمائید تا مطرح کنم


عزت زیاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">