شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

چندی پیش یکی از دوستان نویسنده که بنده ارادت خاصی هم به ایشان و مطالبشان دارم در مرقومه ای برای من نوشته بودند :


باید بگویم که شما به طور عجیبی از جایگاه یک روشنفکر و ... در نوشته هایتان دور میشوید و به مسایل بسیار سطحی می پردازید


از آنجائیکه این دوست عزیز اکثرا در مورد تسوج می نویسند ،  چند روز قبل که از سلماس برمی گشتم ترجیح دادم از داخل شهر تسوج گذری کنم و تغییراتی که معمولا عنوان می شود را ببینم و روحم شاد شود ! در بدو ورود به تسوج از کنار تابلویی گذشتم که ورود ما را خوش آمد گفته بود


تسوج


.....تشکری کردیم و ادامه دادیم ...... اما بعد از عبور از آن تابلو چیزی آزارم می داد ....... دور زدم و برگشتم

حتما شما هم متوجه شدید. می دانم که اکثر دوستان از غلط گیری املایی دل خوشی ندارند و برخی هایشان با این تفکر که "اینجا خانه ی دل است!" خود را مجاز می دانند که کل ساختار نوشتاری را هم بیخیال شوند و "فیگور" را "فیگول!" بنویسند و تقصیر را به گردن اشتباهات تایپی بیندازند. این دسته از دوستان فعال فرهنگی ! زیاد تقصیری ندارند چون :

(لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها)

اما در شهری که حتما تاکید می شود که قبل از اسم شهر عبارت "تاریخی فرهنگی" آورده شود ، اگر دوستانی که والا می اندیشند و با مسائل سطحی کاری ندارند این تابلو را ندیده اند که "وا اسفا !" و اگر دیده اند و اهمیتی نداده اند که "وا حسرتا !"

تسوج

اینکه انتظار داشته باشیم دوستان در ادارات چنین مشکلاتی را رفع کنند تقریبا انتظاری بیهوده است چون نیک میدانیم که الان در ادارات هدف فقط اتمام ساعت کاری است و بس و دوم اینکه ملاک گماردن افراد در پستهای مختلف معمولا میزان سواد آنها نیست !


البته مطمئنم که اگر چنین اشتباهی در فیش حقوقی یکی از این عزیزان رخ دهد یا 5 ریال در محاسبه ی حق الجلسات ! اشتباهی رخ دهد این عزیزان در کسری از ثانیه آن را پیدا ، و حتی اگر ساعت اداری تمام شده باشد نسبت به رفع آن اقدام می کنند.


نمیدانم این تابلو چند وقت است آنجا نصب شده . اما از دید من بسیار بجاست قبل از اینکه آثار (خاویر کرمنت) را برای مردم تشریح کنیم یا از آنان بخواهیم که نظرشان را در مورد آثار کافکا و برتولت برشت ! بگویند ، همین کتاب فارسی دوره دبستان را مجدد مرور کنیم یا کتاب اول راهنمایی آن دوران را پیدا کنیم و یاد بگیریم که Welcome را Welcom ننویسیم ! و بالاتر از آن یاد بگیریم که وقتی در املای کلمه ای شک داریم حتما مجبور نیستیم بنویسیم !


البته در ادامه ی مسیر تابلوهای متعددی هم دیدم که تسوج را یکی Tasouj نوشته بود و دیگری Tassoj و آن یکی .....شاید در مورد یک اسم خاص بهانه ای مورد قبول باشد اما در مورد کلمه Welcome عذری پذیرفتنی نیست !


تسوج


عذر خواهی میکنم از دوستانی که با خواندن این مطالب سطح پایین وقتشان گرفته شد ! از نظر من فرهنگ فقط به تکرار کردنش در نوشته ها نیست. فرهنگ مجموعه ای از آداب و رفتارهاست و سنگ بنای فرهنگ سواد است و سنگ بنای سواد هم خواندن و نوشتن و صد البته درست نوشتن! والا باور کنید اگر قرار باشد به سبک قابوسنامه و کلیله و دمنه متن سنگین بنویسیم مطمئنا من جزو پیشتازان  خواهم بود . اما من برای همین مردم می نویسم . مردمی که خودم هم جزو آنها هستم ..... مردمی ساده و بی تکلف و فرهنگدوست .


نداند که مارا سر ِ جنگ نیست

وگرنه مجال ِ سخن تنگ نیست

توانم که تیغ ِ زبان برکشم

جهانی سخن را قلم در کَشَم

سنسرلی یو ! حمید !

نظرات  (۱۰)

احسنت بر این دقت نظر و تیز بینی
من ساکن تسوج و در یکی از روستاهای اطراف معلم هستم و هر روز مسیرم از جلوی این تابلو هست ولی تابحال متوجه نشده بودم . واقعا شهردار و شورای شهر که اسمشان زیر این تابلو هست این موضوع رو ندیدن ؟
پاسخ:
سلام
چرا دیدن اما چون عجله داشتن که برای نصبش مراسم افتتاح برگزار کنن و این تابلو رو به عنوان یکی از فعالیتها به سمع و نظر مردم برسانند ، فرصتی برای یکبار خواندن تابلو هم نمونده
همین که همون شهرداری و شورای شهر رو درست نوشتن شما خدا رو شکر کن
سلام و خسته نباشید  .
از  اینکه نوشته های  زیبای  شما را می  خوانم لذت می  برم .
در  تمام دنیا   ساده نویسی   از  اصول  نگاشتن است وگر  نه اگر  بخواهیم  کلمات را دور  زده  طوری که خود نفهمیم که چه می  نویسیم  شاید بنده هم  بعد از  شما مقام دوم را کسب  نمایم . راحت می  توان نامه دو متقاضی  وام بانکی را مثال زد :
خدمت سرور  دائم الارج و واجب  الاهمیه
 سلامٌ علیکم ؛
از  جهت مضائق  وارد گردیده به  بنده الاحقر  و  شروع لبیک به فرمان رهبری  در  تولیدات داخلی  و همت بنده به گشایش  کارخانه آفتابه لگن سازی  و نیز  ایجاد مهلت اشتغال بر  جوانان وطن  .. .  تقاضای  وام .. .

و
ریاست محترم بانک . . .
احترامآ بنده تقاضای  وام  دارم . !!!!!
فکر  می  کنم کار  دومی  حداق  یک ساعت زودتر  از  اولی  حل و فصل خواهد شد .
خنده کردیم آنهم از نوع زیادش. 
اگه با چشم دقیق بنگریم در شهرها و ادارات هزاران غلط چنین پیدا میکنیم
۲۵ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۴۹ کومه بارانی
سلام آقای راضی
اگر توانستید در سال جدید تشریف بیارید و مهمان شهدای گمنام ما باشید....
خوشحال میشوند....
پاسخ:
سلام
انشاء الله
خداوند همه ی ما را عاقبت بخیر بگرداند . آمین

واقعا ..........
ای ول به ریز بینی شما 
تقصیر کسی نیس 
نه شورا 
نه شهردار 
تقصیر خودمونه.چرا؟؟؟؟؟
ماها سر مشکلات شهرمون به جای چاره جویی،مدام لعن و ناسزاو یامان نثار همدیگر میکنیم.

یه سوال. میگن ما خودمان شهردار یه شبستر صادر می کنیم. شاید به دلیل کمبود نیروی متخصص ، چنین اشتباهی صورت گرفته است؟
سلام زاویه دیگر 
خیلی ممنون از لطف و عنایت شما به شهرم
اما یکی از ارکان اصلی خبر نگاری و خبر نویسی راست نویسی است بخدا قسم که این مطالب را به شما رساندند یا قبلا به شما خبر داده اند.
سعی کنیم راست گویی و درست نویسی را تمرین کنیم.
پاسخ:
سلام پارس
اصولا آدمهایی که به این سرعت قسم خدا میخورند قابل اعتماد نیستند
این مورد را خود من دیده ام و عکس گرفته ام
حالا به فرض رسانده باشند . شما مشکلی داری؟
من هیچوقت ادعای خبرنگاری نکرده ام و نمی کنم. در ثانی واقعا خبرنگاران این کشور راست می نویسند؟؟؟؟؟؟؟
در مورد سعی کردن هم که نیازی به اجازه ی من نیست که
خوب سعی کنید .... سعی کنید ......بازم سعی کنید

ببخشیدا این شهدا گمنام هم شده جریان امامزاده ها

اقای راضی شما معلم املا و نگارش می شدید بهتر بود.... اوا ببخشید کلاه الف رو نزاشتم فک کنم ۱۹می شم ... تو سایت شما هم غلط نگارشی ودستوری بود .. در کامنتها توضیحش را داده بودن البته ببخش لفظ قلم حرف می زنما میترسم یهوووییی غلط بگیری واسم ..... 
پاسخ:
از کجا میدونین نیستم ؟
اگر در نوشته های من هم اشتباه املایی و انشایی باشد پذیرفتنی نیست و هر کسی هم که تذکر داده با جان و دل قبول کردم و اصلاحش کردم . من ادعا نمی کنم که تا حالا اشتباه ننوشته ام . صحبت من اینه که نباید از غلط نوشتن دفاع بشه . مشکل اینه که هنوز اهمیت این موضوع رو درک نکردین و همین مسئله باعث میشه که از پایین ترین رده ها تا نمایندگان مجلس هم غلط املایی داشته باشند و بهانه ی تمسخر دوست و دشمن باشند .
در ثانی ، هر کس عقیده ای دارد و عقیده ی من هم اینست که باید درست بنویسیم ، باید درست فکر کنیم تا بتوانیم فکر درست بکنیم . شما هم آزادید که با عقیده ی خود بنویسید. وبلاگ درست کنید و تا دلتان می خواهد هر غلطی خواستید در آن بنویسید . مطمئن باشید کسی جلویتان را نخواهد گرفت !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">