شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

هفته گذشته، دو مرگ گزارش شده که احتمالا قصور بخشهایی از کشور، تا حدودی در آنها موثر بوده است. یکی فوت خانم ژیلا مهرجویی، خواهر کارگردان مشهور و دیگری فوت یک خانواده سه نفره در گرگاب شاهین شهر اصفهان.

داریوش مهرجویی در مراسم ترحیم خواهرش که با حضور انبوه خبرنگاران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، همه مسئولان کشور را خطاب قرار داد و از وضعیت آلودگی هوا شدیدا گلایه گرد و گفت: همه دارند می میرند... و اندکی بعد هم اعلام کرد که از بیمارستانی که خواهرش در آن بستری بود و همچنین پزشک معالجش در محاکم قضایی شکایت خواهد کرد.

اما ...

اندکی پس از انتشار خبر سخنان کارگردان معروف، خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور با تهیه و انتشار متن نسبتاً مفصلی خطاب به کارگردان معروف، شرح اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا را برای وی گزارش داده و درگذشت خواهر ایشان را تسلیت گفت.

از قرائن (هم انتقاد از آلودگی هوا و هم شکایت از قصور بیمارستان و پزشک معالج) بر می آید که دلیل فوت مرحومه ژیلا مهرجویی هنوز برای بازماندگانش نیز دقیقا مشخص نیست، اما دلیل فوت خانواده گرگابی دقیقا برای همه مشخص است: فقر !

سه شنبه شب گذشته که هوا ناگهان سرد شد، ساکنان خانه ای بسیار محقر در گرگاب اصفهان که هیچ امکانات گرمایشی نداشته است، از شدت سرما به خود می لرزیدند. پدر ۴۲ساله خانواده، تنها وسیله ای که برای گرم کردن همسر ۳۴ساله و دختر ۱۰ساله اش در خانه یافت، گاز پیک نیکی بود. صبح روز بعد، همسایه ها جسد این سه نفر را یافتند و لابد در برگه پزشکی قانونی مقابل دلیل مرگ آنها نوشته شد: «خفگی بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن» در حالی که دلیل اصلی مرگ این خانواده، فقر بود، فقر.

نمی دانم برای این زن و شوهر و دختر۱۰ساله شان مراسم ختمی گرفته شد یا نه... اما بعید است اولیای دم آنها کسی را در مرگشان مقصر دانسته باشد یا قصد شکایت از جایی را داشته باشند و اگر هم داشته باشد، برای خبرنگاری مهم باشد که شکایت اولیای این سه دم را منعکس و پیگیری کند.

نه معاون رئیس جمهور و نه هیچ مسئول دیگری هم برای بازماندگان این خانواده، نامه ای نمی نویسد و گزارش وضعیت فقر و ثروت کشور را نمی دهد. به بازماندگان این خانواده چه مربوط که شستا چقدر دارایی دارد؟، گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی چقدر راست بوده؟ یا تصمیم فلان وزیر برای آزادسازی واردات کالاهای اولویت۱۰، چه حجمی از ثروت را جابجا می کند؟

۹۲/۰۹/۲۰

نظرات  (۶)

آقای راضی یکی یکی!!!!دا
حمید خان ننوشتی ننوشتی یهو کلی مطلب گذاشتی
پاسخ:
فکر کردم هوا سرده و کسی زیاد بیرون نمیره و فرصت برای خوندن هست...
۲۱ آذر ۹۲ ، ۱۹:۰۰ عبداله ذاکر شبستری
باسلام
از زحمات کارمندان شهرداری مخصوصا اقای ناصر هوائی که  با نمکپاشی انهم در ساعات اخر شب در امر بازگشائی و جلوگیری از یخ زدگی معابر تلاش میکردند نهایت سپاس و تشکر را دارم
در ان ساعات همه ما در خانه های گرم خود استراحت میکردیم  برای
 عوامل راهداری و ترابری و نیروهای امداد وسربازان وظیفه ای که با جان و دل برای راحتی من و شما تلاش میکنند بی انکه خم به ابرو بیاورند ارزو سلامتی دارم
تا یادمان نرفته شکر گزار نعمتهای بیکرانش باشیم و سرمای اینروزها مبادا غافل کند دلهایمان را . دستان یخ زده مان را به شکرانه نزول رحمت بالا ببریم تا دلهامان گرم شود از رحمت وعنایت حق تعالی
بارش برف را رحمت بدانیم وبه شکرانه اش در راه مانده ها را دریابیم واز همه مهمتر انهایی که نه زبان گویا دارند و نه نگاه گیرا منظورم حیوانات ومخلوقات زبان بسته ای که اینروزها به کمک من و شما نیاز دارند .
یخ اینروزهای یخی و سرد زمستان را باگرمی دلهای با محبت ودستان یاریگرمان اب کنیم تا خاطرات انروزهای دور دوباره در اذهان زنده شود
پاسخ:
سلام
من هم از تمام زحمتکشان شهر و نیز از قلم گرم و شیوای شما که بیادمان آوردید که بجای نداده های حکمت  الهی ، شکر گزار نعمتهای داده اش باشیم تشکر و قدردانی میکنم. باز هم با نظرات ارزشمندتان ما را بنوازید
سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
مطالب که نوشتین صحیح و قابل تعمل هست.. و همه هم گرانی ها و فقر بیش از پیش قشری از مردم رو قبول داریم... اما چیزی که با این مطلب به ذهن من رسید اینه که خانواده های این چنینی و با شرایط نسبتا مشابه تو شهر و شهرستان ما هم هستن که ای کاش بیدار باشیم و بخوایم که ببینیم و کمک کنیم.. هرچند ناچیز
پاسخ:
سلام
من هم از شما تشکر میکنم
کمکهای موردی هر چند مهمند ولی معمولا راهگشا نیستند . اینکه من و شما و بقیه گاهگاهی به چند نفر کمکی بکنیم در بلند مدت گره گشا نیست. بایستی کمکها سازماندهی شده و هدفدار و بلند مدت باشد که معمولا کار ارگانها و نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد هست که کمکهای من و شما را بصورت هدفمند به نیازمندان آبرومند برسانند که متاسفانه چنین اتفاقی در سطح قابل قبول نمی افتد . باز هم با نظرات ارزشمندتان ما را بنوازید
با سلام من که چن روزیه همش خونه هستم و در راه مانده ها رو نمی تونم کاری کنم براشون. 
اما یه درخت انار داریم حیاطمون که روزی صد تا گنجشک میان میشینن روش. با اینکه برف باریده و هوا هم خیلی سرده اما بازم این گنجشکا اومدن. منم هر روز میبرم تکه نونی میذارم زیر درخت تا اونا بخورن.  
پاسخ:
اتفاقا منم دیروز رفتم به چند تا سگ تو جاده شانجان نون دادم . کاری که از دست ماها بر میاد همیناست دیگه . دست شما هم درد نکنه
بله آقای راضی کمک ها باید هدفمند باشه و سازماندهی شده ولی همون طور که گفتین سازمان های مربوطه کاری نمی تونن از پیش ببرن. و این نباید باعث بشه که ما دست رو دست بزاریم بگیم کاری نمیشه کرد... مردم شهر ما هم می تونن یه خیریه مردمی تشکیل بدن، مثل بعضی از گروه هایی که وجود دارن تو سطح کشور. به نظر من اگر یه همچین چیزی پایه گذاری بشه، میشه خیلی از خیرین شهر رو هم جذب کرد ( حالا که دیگه شهر پرشده از مدرسه، اضافه هم هست! خوب حالا میشه به یه روش ذیگه به شهروندا کمک کرد).
به نظر من وبلاگتون جای همچین حرفهایی رو ذاره که ساده و صادقانه اظهارنظر کردم... بازم خسته نباشیذ.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">