شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

برای "کارشناس" شدن ، نیازی به حضور در دانشگاه و طی کردن دروس مربوط به رشته ای خاص نیست،‌ احتیاجی به تجربیات کاری گسترده هم ندارید؛‌ فقط کافی است یکی را در صدا و سیما داشته باشید و در یک برنامه تلویزیونی دقایقی را در موضوع خاصی صحبت کنید ؛ دوستان رسانه ملی زحمت خواهند کشید و زیر اسم تان خواهند نوشت:‌ فلانی ، کارشناس فلان رشته!


این روال صدا و سیما و مخصوصاً تلویزیون شده است که افرادی را با کم ترین صلاحیت های علمی و تجربی مقابل دوربین می نشاند و آنها هم در یک موضوع از پیش تعیین شده ، دقایقی حرف های صد در صد کلیشه ای می زنند که هیچ دردی از هیچ بنی بشری دوا نمی کند جز تهیه کننده برنامه که پولش را می گیرد و آقا یا خانم به اصطلاح "کارشناس"‌ که قبل از برنامه به خانواده و فامیل و دوستان خبر داده در فلان ساعت تلویزیون را روشن کنید و مرا ببینید. لابد به یکی هم گفته که برنامه را ضبط کند تا خودش بعداً بارها و بارها به تماشای خود بنشیند! مخصوصاً جوان هایی که معلوم نیست چگونه و کجا کارشناس شده و چه حرف های مگویی دارند که برای یک ملت تازگی دارد!

کاملاً هم معلوم است .....

که وقتی افراد کم اطلاع را به عنوان کارشناس به مردم قالب می کنند، آنچه بر زبان شان جاری می شود ،‌اساساً ارزشمند و قابل استفاده نخواهد بود. چه آن که مردم از کلیشه گویی خسته شده اند و کارشناس نماها ، چیزی جز تکرار حرف هایی که همه می دانند،‌ بلد نیستند.
اصلاً یکی از علل گریز مردم از رسانه ملی هم همین برنامه های کارشناس محور است که وقتی مردم تلویزیون را روشن می کنند، یکی را در حال اظهار نظر کارشناسانه (!) می بینند و از بس به تجربه برایشان ثابت شده که حرف ارزشمندی نخواهند شنید،‌ عطایش را به لقایش می بخشند.

جالب اینجاست که صدا و سیما،‌ یک عده کارشناس دائمی دارد که اصطلاحاً "کارشناس سرجهازی صدا و سیما"‌ نامیده می شوند. این افراد، فقط در یک حوزه خاص اظهار فضل نمی کنند. مثلاً یکی از همین ها که همیشه در حوزه عربی ماننده غزه و عراق صحبت می کند،‌اخیراً در یک برنامه تلویزیونی که درباره ملکه بریتانیا پخش شد ،‌به عنوان کارشناس انگلیس معرفی شد تا به حرف های تکراری اش درباره نظام سلطنتی بریتانیا،‌ اعتبار بخشی شود!

وجود تنگ نظری نهادینه شده در رده های مدیریتی صدا و سیما نیز مزید بر علت شده است تا تهیه کنندگانی هم که تمایل دارند از چهره های واقعاً‌ علمی دعوت و استفاده کنند، ریسک نکنند و برای حفظ برنامه و درآمد آن، به یک سری "افراد تکراری با حرف های تکراری" و برنامه پرکن ، بسنده نمایند.

صدا و سیما برای رهایی از چنین وضعیت نابخردانه ای ، باید استانداردهای معرفی افراد به عنوان "کارشناس" را تدوین و اعلام کند تا هر تهیه کننده ای نتواند دوستان خود را به عنوان کارشناس به روی آنتن بفرستد و پول ملت را برای پر کردن برنامه خود، حال دادن به رفقا و خرد کردن اعصاب مردم با حرف های صد من یک غاز به اصطلاح کارشناسان پر کند.
کشور این همه متخصص و استاد با سواد در رشته های مختلف دارد و دریغ است که برخی ملاحظات تنگ نظرانه مردم را از دانش و تجریه آنها بی نصیب کند و عنوان ارجمند "کارشناس"، بازیچه کسانی شود که به رسانه ملی به عنوان یک ابزار شخصی یا گروهی می نگرند.


برگرفته از نوشته ی آقای جعفر محمدی - عصر ایران

نظرات  (۲)

با سلام
مطلب جالب و بجایی بود.منتهی متن باید یکطرفه نوشته نشود.احساس کامل به انسان دست می دهد که کلیه مطالبو نویسنده درست است.واین اشکالی بر صحت موضوع می باشد.لذا باید نویسنده یکطرفه نتازد.کارشناسان و نخبگانی هم هستند که از انها بهینه استفاده می کنیم.حقم میدهم به نگارنده که صدا و سیما از کارشناسان منتقد و راخ گشا کمتر استفاده می کند.آنهم به دلیل جنجال صحبتهای اینجور کارشناسان است.ما تا زمانی که بر آن اتفاق نظر نرسیم که باید نقد انجام گیرد تا به اصلاح و آبادانی برسیم،این وضعیت ماست که بر ماست....
با تشکر
سلام نمیدانم چرا به وضعیت ادارات رسیدگی نمیگردد چرا باید در بعضی ادارات صبحانه خوری یک و نیم ساعت طول بکشد من بارها به کتابخانه عمومی رفتم با رئیس کارداشتم نشستم دیدم صبحانه میخورن آنهم با صدای قهقهه های فراوان .یکبارخانم کارمندچندبار خواست صدایش کند نگذاشتم از قصد نشستم مجله خواندم و به ساعتم نگاه کردم درست یکساعت و ربع بود که هنوز بیرون نیامده بودند که من برگشتم حالا ادامه شو دیگه نفهمیدم قبل از ورود منهم که اونجا بودند.
پاسخ:
اتفاقا یکی از دوستان هم به شهرداری مراجعه داشتند جهت ملاقات با شهردار جدید که ایشان هم در حال صرف صبحانه بوده اند . تا قیام قیامت هم شده فریاد خواهیم زد که صبحانه خوردن در وقت اداری غیر قانونی است و دریافت پول به ازای خوردن صبحانه در ساعت اداری مصداق بارز مال حرام در زندگیست.
متاسفانه فرهنگ صبحانه خوری و نیز مداحی از مسئولین ، فرهنگیست غلط که تبدیل به عرف شده و روز به روز نیز بدتر می شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">