شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

جدیدا آمار متوسط مقدار مصرف سالانه بعضی از اقلام خوراکی به دست ما رسیده که آمار جالبی است و آدم وقتی نگاهش می‌کند دلش می‌خواهد اعلام مواضع کند. مثلا در این آمار ذکر شده که در سال 82 هر خانوار متوسط 180 کیلوگرم برنج مصرف می‌کرده، در حالی که......




این مقدار در سال 91 به 131 کیلوگرم رسیده. این نشان می‌دهد که مسئولان چقدر به فکر تناسب اندام ما هستند. یعنی این حساسیتی که مسئولان به تناسب اندام ما دارند جنیفر لوپز نسبت به خودش ندارد. از طرفی با وارد شدن برنج‌های آلوده در این سال‌ها مسئولان ثابت کرده‌اند که علاوه بر تناسب اندام به سلامتی ما هم اهمیت می دهند. تحقیقات دانشمندان نشان داده که خوردن برنج خارجی آلوده حکم واکسن را دارد. یعنی اگر یک بار بخوری و سرطان بگیری و بمیری دیگر خیالت راحت است که هیچوقت سرطان نمی‌گیری و این یک دستاورد بزرگ است. مصرف نان خانوار هم از 551 کیلوگرم در سال 82 به 347 کیلوگرم در سال 92 کاهش پیدا کرده. خدا را شکر. معلوم است که دیگر نان دورریز نمی‌شود. قدیم اگر یک مقدار نان کهنه می‌شد سریع می‌‎انداختندش دور ولی الان من می‌بینم جلوی بچه نان کپک زده می‌اندازند و می‌گویند بخور، می گوید بابا این چرا سبزه؟ بابا هم می‌گوید: «بخور. چیزی نیست. مامانت بهش اسفناج زده.» و به این ترتیب هم صرفه‌جویی می‌شود و هم بچه مرد بار می‌آید.


کاهش مصرف گوشت دام در مدت 10 سال از 59 کیلوگرم به 41 کیلوگرم هم حکایت از حساسیت ما به مقوله محیط زیست دارد. ما گاو و گوسفند بیچاره را بکشیم برای ارضای نیازهای طبیعی خود؟ حاشا و کلا. اصلا به روحیه ما می خورد؟ حالا درست است که ما شاخ گوزن بالای شومینه‌مان زده‌ایم و لباس‌هایمان هم از پوست پلنگ است ولی خدای ما شاهد است آنقدر به محیط زیست علاقه داریم که از وقتی باجناق‌مان گیاه خوار شده ما هم دیگر لب به گوشت نمی‌زنیم.


میزان مصرف شکر هم به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و این به آن معناست که مسئولان با آگاهی و هوشیاری که دارند نمی‌گذارند مردم شکر اضافه بخورند و به این ترتیب هم وزن مردم پایین می‌آید و هم کسی به دردسر نمی‌افتد و این یعنی اعتدال.


مصرف تخم مرغ از 43 کیلوگرم به 36 کیلوگرم رسیده و اینطور که پیداست تخم مرغ مردم کم شده و مردم با احتیاط بیشتری برخورد می‌کنند. از این جهت می‌گویم احتیاط که اکثر غذاها با تخم مرغ درست می‌شود و وقتی می‌خواهی غذایی درست کنی باید احتیاط کنی و ببینی تخم مرغش را داری یا نه! من دیگر در این مورد توضیح بیشتر نمی‌دهم.


و نکته آخر و جالب‌ترین نکته در این جدول این است که میزان مصرف پنیر هر خانوار همان مقدار مصرفی 10 سال پیش است و فرقی نکرده. این نشان می‌دهد که نان و پنیر همچنان با قدرت در سفره‌های ایرانی هر صبح و هر شب حماسه حضور می‌آفریند و این که می‌گویند بفرمایید خانه ما یک نان و پنیری هست با هم می‌خوریم دیگر یک تعارف نیست بلکه بدل به حقیقت شده است!




البته باید بگوییم که این آمار و ارقام نباید امید را از ما بگیرد. بالاخره آدمی به امید زنده است. باید نیمه پر لیوان را هم دید. الان شما نگاه کنید ما در کشور چقدر گاو داریم و هر روز هم دارد بر تعدادشان افزوده می شود. از آنجایی که مصرف شیر هم در این سال‌ها از 194 کیلوگرم به 134 کیلوگرم رسیده می توان امید به افزایش دوباره این میزان بود. ولی مشکلی که وجود دارد این است که این گاوها شیر نمی‌دهند و فقط شاخ می‌زنند. در حال حاضر همه دارند تلاش می کنند که این گاوها کمتر شاخ بزنند و بیشتر شیر بدهند. هرچند بعضی‌ها این کار را نشدنی می‌دانند ولی خب گویا چاره‌ای نیست!




به قلم آیدین سیار سریع

نظرات  (۴)

سلام دوست من
درسته از این نوع تصاویر در نت فراوانه ولی اینم واسم جالب اومد گفتم در اختیار عموم شهروندان و پی نوشت فرماندار محترم جدید قرار بگیره:
http://up98.org/images/uba469gs7liziaphoc.jpg
سلام دوست من
درسته از این نوع تصاویر در نت فراوانه ولی اینم واسم جالب اومد گفتم در اختیار عموم شهروندان و پی نوشت فرماندار محترم جدید قرار بگیره:
http://up98.org/images/uba469gs7liziaphoc.jpg
آقای راضی یکمی هم دم عیدی خوشحالمون کن تا بجای نیشخند به حال و روزمون،لبخند بیاد گوشه لبمون !بیکار نشینید لطفا!!!
مثلا بگید شما برنده خوش شانسه . ... ... .. .. . .. ... .. .. .. .. .. . .. .... .. .
پاسخ:
سلام
باور کنین هر چی مطلب به ذهنم می رسه و میخوام بنویسم میبینم که زیاد خواننده رو خوشحال نمی کنه و بخاطر همین صبر کردم تا بعد عید بنویسمشون . البته طرحهایی هم برای خوشحال کردن خوانندگان به ذهنم رسید مثلا از تو حلقه ی آتش بپرم!!! ولی خوب عملی نبود ...
منظور بدی نداشتم!!!!:(
پاسخ:
من هم همینطور - ناراحت نشید . منظور ایجاد کمی انرژی مثبت بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">