شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

قبول مسئولیت نوشته ها کافی نیست. اهل قلم در قبال تمام چیزهایی که باید می نوشتند ، اما به هر دلیل ننوشته اند نیز مسئولند

شبستر از زاویه ای دیگر (SHABESTAR)

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابستگی به هیچ حزب - گروه - ارگان - NGO - نهاد دولتی یا خصوصی و یا تشکلهای سیاسی و اجتماعی ندارد. وامدار هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی نبوده و مسئولیت مطالب نوشته شده را بعهده میگیرد . چنانچه فردی به عنوان یا محتوای مطلبی اعتراض داشته باشد ، نویسنده متعهد است اعتراض وی را (چنانچه خلاف ادب و عرف و هنجارهای جامعه نباشد) در ذیل همان مطلب درج نماید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ مهر ۹۹، ۱۶:۴۸ - محمد مانی
    ۱۹۷😎

سلام

در پست قبلی خاطره ای نقل شد از قبرستان !

طبع لطیف بعضی از دوستان آزرده شد ، ازشون عذر خواهی میکنم ولی چاره ای نیست ، حرفهایی که سالهای سال آزارمان میداد ، کارهایی که یک عمر دیدیم و فکر کردیم حرف زدن در موردش گناه است ، جهلی که در قرن بیست و یکم نیز دارد ما را قدم به قدم به عقب می راند ، مجبورمان میکند که گاهی حرفهایی بغیر از گل و بلبل و سوسن و سنبل بزنیم ....

اگر از همین الان خواننده ی وبلاگ شده اید لطفا پست قبلی را بخوانید چون حرفهایی که در این پست زده خواهد شد ادامه ی پست قبلی است.

صراحتا اعلام میکنم که قصد توهین به هیچ دین و مذهب و باور و اعتقادی را ندارم الا باور جهل و خرافاتی که سالهاست زنجیریست بر دستانمان.



در همان قبرستان مذکور ! برای تدفین همان مرحوم فوق الذکر ! منتظر بودیم که آقایی با یک تکه پارچه و یک ماژیک جلو امدند و گفتند : بی زحمت امضاء کنید
یک لحظه خودم را در کسوت استاد مشایخی! دیدم که جمعیت برای امضاء گرفتن از من از سر و کول هم بالا می روند ! هر چند که برایم عجیب بود که چرا در این مکان ؟ آنهم روی پارچه و آنهم با ماژیک !
یک لحظه هم بفکرم رسید که مردم دارند برای شهردار پرتلاش! طومار می نویسند و امضا جمع میکنند. گفتم : چشم دوست عزیز ولی میشه بپرسم ما قبلا همو کجا دیدیم؟ پاسخ این بود: هیچ جا . فقط داریم برای مرحوم مغفور! امضا جمع میکنیم . باید چهل تا باشه سی و نه تاش جمع شده که با شما میشه چهل تا !
فکر کردم شاید کفن تعاونی می دهند . پرسیدم خوب چهل تا امضاء جمع بشه که چی بشه؟

جواب داد : در اصول کافی اومده که اگر چهل تا مومن شهادت بدهند که شخص تازه درگذشته آدم خوبی بوده و ما بغیر از خوبی ازش چیزی ندیدیم ، خدا بدون سوال و جواب میفرستتش بهشت !



گفتم : خوب من که این مرحوم رو نمیشناختم که ! تازه من اینقدر ها هم مومن نیستم که امضامو اونور زیاد تحویل بگیرن. بعدشم این امضاها باید تو محضر ثبت اسناد گواهی امضا بشه و محضر ها هم چند روزه که بخاطر اجرای سیستم جدید ثبت اسناد کارشون مختل شده و میخوان تحصن کنن.

آقاهه با کلی غرو لند گفت : نخواستیم بابا ! از مارتین لوتر کینگ امضا میخواستم اینقدر موعظه نمیکرد ! بفرما ! خودم یه امضای دیگه به نیابت از بابای مرحومم میذارم . امضا کرد و به سرعت پارچه ی سند ششدانگ بهشت را برد تا کنار کفن مرحوم بگذارند و آن دنیا بدون سوال و جواب و فقط بخاطر داشتن چنین سندی ! فرشته ها با سرویس اکسپرس روی دست ایشان را ببرند بهشت !

او رفت و انبوهی از سوال در ذهن کنجکاو من جا ماند

آیا صرف داشتن چنین امضاهایی شخص از سوال و جواب آن دنیا خلاص شده و دربست به بهشت پر از حوری می رود ؟

آیا صلاحیت مومنان امضا کننده جایی تایید نمی شود ؟

آیا همه امضا کنند گان از ته دل به امضایشان اعتقاد داشتند یا در معذورات گیر افتادند ؟

اگر در کتب دینی و روایات و احادیث هم مطلبی باشد که عوام چنین استنادی به آن بکنند پس نص صریح قران در مورد "ذره شرا یره و ذره خیرا یره" چه می شود؟

آیا آن دنیا نیز مانند اینجا توصیه نامه و تقدیر نامه و رضایتنامه میشود به همراه برد؟

آیا هر شخصی که چنین معرفینامه ای از دنیا به همراه داشته باشد کارش ردیف است و به میزان گناهان آن شخص اصلا ارتباطی ندارد و همه را بیخیال می شوند؟

آیا میشود برای مرده های قبلی هم چنین توصیه نامه ای نوشت و در قبرشان گذاشت که کارشون اون ور زود تر راه بیفته؟

اصولا آیا درگاه خداوند منان اینقدر بیحساب کتاب است که ما چند تا ..... جمع شویم و امضاء بزنیم و کار طرف رو راه بندازیم و کسی هم در قیامت نگه بالای چشمت ابروست؟

اگه تعداد امضاها کمتر از 40 تا باشه اصلا تاثیر نداره و شخص رد صلاحیت میشه؟

اصولا ملاک این که ما به کسی بگیم آدم خوبی بوده چیه ؟


آیا خداوند "نعوذ بالله" به ضمیر افراد آگاه نیست و نمیداند که این شخص تو دنیا چه دسته گلهایی به آب داده و صرفا با گفتن "اللهم لا نعلم منه الا خیرا "  از تمام کرده و ناکرده ی طرف میگذرد؟

آیا میدانیم معنی قسمت آخر عبارتی که بر روی آن پارچه مینویسیم "اللهم لا نعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا" چیست؟

خدایا ! توفیق ده که تو را بخاطر اینکه لایق عبادت هستی ، بپرستم . نه بخاطر ترس از جهنم ، که این عبادت ترسویان است و نه بخاطر شوق وصل بهشت و حوری ! ، که این نیز عبادت تاجران است

والسلام

حمید راضی

۹۲/۰۷/۰۲

نظرات  (۲)

و بسیارند از این خرافه پرستها.... البته نمیشه به دین و مذهب و باور و اعتقاد فردی اهانت کرد حتما ایشون هم به این طریق میخوان از خداوند جلب رضایت بکنن خوب 


دوست عزیز

تا جهل هست،در این دنیای فانی از این جور آدما زیاده

شاید بیش از 98 درصد افراد جوامع در این قالب می گنجند.

یاد گذر از روستایی افتادم که افراد دفن شده همگی زیر 10سال سن داشتند لذا

زیاد سخت نگیر ، تا....بود   همین بوده

فانی دور فانی ،دنیادا قالان هانی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">